»I dag hylder vi de bedste«: Fem topforskere hædres i dag med Eliteforsk-prisen 2019
28 februar 2019

Fem af landets bedste forskere under 45 år hædres i dag med 1,2 millioner kroner hver for deres resultater i forskningen.

Årets Eliteforsk-vindere hyldes nemlig i dag ved et festligt arrangement i Operaen i København, skriver Uddannelses- og Forskningsministeriet i en pressemeddelelse.

»I dag hylder vi de bedste. De allerdygtigste inden for deres forskningsområde. Prismodtagerne arbejder med til at løse store samfundsudfordringer, gøre os sundere og gøre os klogere på os selv og samfundet,« siger uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers til pressemeddelelsen.

LÆS OGSÅ: Unge forskere vil redde verden med alternativt landbrug, bølgeenergi og Aloe Vera

Årets Eliteforsk-vindere spænder vidt fra bittesmå atomer og proteiner i vores celler til diabetes, hvalers lyde og internationalt diplomati.

»Forskerne modtager EliteForsk-priserne for deres flotte resultater og for deres utrættelige arbejde for at nå resultater trods de forhindringer og omveje, som er et grundvilkår i al forskning, og når man vil skabe noget nyt,« tilføjer Tommy Ahlers.

1 million kroner af de i alt 1,2 millioner kroner, de modtager, er øremærket til deres forskningsaktiviteter, mens 200.000 kroner er en personlig hæderspris.

HKH Kronprinsessen og uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers uddeler EliteForsk-priserne ved arrangementet i Operaen.