Stram diæt kan forhindre brystkræft i at sprede sig
Kilde:
27 maj 2014

KORT NYT FRA UDLANDET

Brystkræft kan behandles på mange måder, men nu har et hold forskere fundet ud af, at ved at spise mindre, kan man bremse kræften i at sprede sig til andre områder af kroppen. Det skriver The Independent.

Forskerne har til deres projekt givet en gruppe mus en tredjedel mindre mad end en anden gruppe. Det viste sig ifølge The Independent, at kræften havde en mindre risiko for at sprede sig til nye områder i kroppen, når musene var på en stram diet.

»Kosten starter en genetisk proces, der beskytter musene mod metastatisk sygdomme som kræft,« siger Nicole Simone, der er adjunkt på Thomas Jefferson University i Philadelphia, til The Independent.

Forskningsprojektet viste også, at hvis musene samtidig fik stråling, så var risikoen for at kræften ville sprede sig endnu mindre.

Studiet er publiceret i det videnskabelige tidsskrift Breast Cancer Research and Treatment.