Forsker: Blodprøve vil kunne afsløre brystkræft
Kilde:
26 marts 2014

KORT NYT FRA UNIVERSITETERNE:

I fremtiden vil en blodprøve kunne afdække en kvindes risiko for at få brystkræft, så sygdommen kan opdages tidligere end i dag. Det vil samtidig gøre, at mange kvinder vil slippe for ubegrundet angst for kræft, når en screening viser et falsk positivt resultat, altså at kvinden viser tegn på brystkræft, selvom hun i virkeligheden ikke har det.

Det skriver Syddansk Universitet (SDU) i en pressemeddelelse, fordi forskere har fundet frem til en sammensætning af stoffer i blodet, der kan afsløre, om en kvinde har brystkræft eller høj risiko for at få det.

Sammen med en mammografiscreening kan man på den måde muligvis opdage flere kræfttilfælde tidligere og i fremtiden redde menneskeliv, spekulerer SDU i pressemeddelelsen.

»Når en diagnose stilles tidligt, betyder det stærkt forhøjede overlevelseschancer. Det ser rigtig lovende ud. Vi håber, at blodprøven vil gøre det muligt at diagnosticere brystkræft langt tidligere end i dag, både hos de kvinder der tilbydes mammografiscreening, men også hos yngre kvinder som i dag slet ikke tilbydes kontrol for brystkræft,« siger professor Henrik Ditzel ifølge pressemeddelelsen.

Forskerne bag projektet har fundet frem til, at en speciel sammensætning af ni specifikke molekyler i blodet adskiller kvinder med brystkræft fra raske kvinder. Ud fra disse kan man baseret på en blodprøve udregne risikoen for brystkræft for enhver kvinde, skriver SDU.

»Metoden, hvor vi ser på den genetiske kode for kræftceller, vil også kunne bruges til at vurdere, hvor effektiv kræftbehandlingen er. På den måde vil vi bedre kunne tilpasse behandlingen, så den enkelte patient får mest muligt ud af den,« lyder det fra Henrik Ditzel.

Professoren har sammen med forskerteamet på SDU søgt om patent på formlen bag blodprøven. Et nyt forskningsprojekt med 300 patienter på Mammograficentret på Odense Universitetshospital skal afsløre, om blodprøven kan godkendes og bruges i praksis i løbet af et par år.