Genetikere og proteinforskere genskaber ødelagt mammut-DNA
19 december 2011

De fossile knogler, der dukker op af jorden er nogle gange så nedbrudte, at DNA'et er ødelagt.

Men nu er det lykkedes forskere fra Center for Geogenetik på Statens Naturhistoriske Museum og Novo Nordisk Foundation Center for Protein Research på Københavns Universitet, at genskabe dele af en mammuts arvemateriale ved at gå 'baglæns' ud fra 126 proteiner i en 43.000 år gammel mammutknogle. Det skriver Københavns Universitet.

Forskerne har anvendt en helt ny og enestående proteom-metode, der både kan få betydning for retsmedicinere og palæozoologer.

»Fossilt DNA giver os mulighed for at forstå livsprocesserne i uddøde dyrearter. Ved at sammenligne med nulevende efterkommere kan vi se, hvilke mutationer, der har fundet sted, for eksempel fra mammut til elefant. Desværre bliver gammelt DNA med tiden så ødelagt, at vi ikke længere kan analysere det - men proteinerne holder meget læmgere. Med vores helt nye metode, er vi kommet et vigtigt skridt videre i at genskabe det fossile DNA ud fra proteinerne i fossilerne,« siger professor Jesper Velgaard Olsen fra Novo Nordisk Foundation Center for Protein Research.