Små og mellemstore virksomheder er rygraden i dansk økonomi og kan løfte Danmark ud af krisen. Det er derfor vigtigt at styrke deres konkurrenceevne og produktivitet samt understøtte deres vækstpotentiale. Med det konkrete mål at bidrage til vækst og udvikling af små og mellemstore virksomheder har PwC, Nykredit og Aarhus Universitet, School of Business and Social Sciences derfor indgået et samarbejde på området. Det skriver Aarhus Universitet i en pressemeddelelse.
Samarbejdet er døbt ‘Vidensforum – for Små og Mellemstore Virksomheder’.
Vidensforum udvikler, implementerer og tester en vækst- og udviklingsmodel. Målet er at undersøge, om man ved at kombinere løbende individuel sparring med virksomhedens ledelse, læringsmoduler og netværksaktiviteter kan bidrage til værditilvækst i virksomhederne.
Projektet har allerede gennemgået den første testfase succesfuldt. Her var virksomheden Valeur en af testvirksomhederne. Virksomhedens primære produkt og ydelse ligger inden for opsøgende salgsarbejde, og partner og salgs- og marketingschef Klaus Leffers ser det som en stor kvalitet ved projektet, at det tager udgangspunkt i en konkret virksomhed:
»Det kører ikke på et overordnet teoretisk niveau, men er meget specifikt og foregår hos os. Over et treårigt forløb vil man sort på hvidt kunne se, hvordan forskellige interne tiltag har øget værdien af éns virksomhed,« siger Klaus Leffers.
Det er også en af Vidensforums målsætninger løbende at bidrage til forskellige aktiviteter inden for efteruddannelse skræddersyet til målgruppen. I april 2013 udbydes således det første temamøde, og i efteråret 2013 udbydes Vidensbrunch for ejerledere. Her skal virksomhederne, med afsæt i aktuel viden, arbejde i workshops og netværk med aktuelle udfordringer.
Læs også: