En ny undersøgelse fra Københavns Universitet om danskernes medieforbrug afliver myten om, at vi vælger de gamle massemedier fra til fordel for Facebook og Twitter, skriver universitetet i en pressemeddelelse.
Forskerne bag undersøgelsen, som er offentliggjort i det internationale tidsskrift New Media & Society, konkluderer, at radioen, fjernsynet og aviserne stadig spiller en stor og aktiv rolle i danskernes liv. Faktisk opfatter danskerne de traditionelle massemedier som de centrale i deres medieforbrug.
»De traditionelle massemedier som tv og radio, der bliver dømt ude af massemedierne, hver gang de omtaler fænomener som Facebook og andre sociale medier, tegner sig gennemsnitligt for den største andel af vores medieforbrug. Der er selvfølgelig forskel på, hvordan unge og ældre bruger medierne, men de traditionelle medier lever og har det godt ude blandt danskerne,« forklarer professor Klaus Bruhn Jensen, som står bag undersøgelsen. Han tilføjer, at vi danskere aldrig har set mere tv, end vi gør nu.
Læs også på Videnskab.dk: Facebook: Hvad like’r vi?