Om forfatteren

Lindsay Turnbull

Lektor, plantevidenskab, University of Oxford

Forskerne formidler

Videnskab.dk udgiver både artikler skrevet af journalister og forskere. Når forskere står bag, er artiklerne mærket op som ’Forskerne formidler’. Forskerartikler bliver udgivet takket være støtte fra vores partnere: Lundbeckfonden, Danmarks Grundforskningsfond, Aalborg Universitet, Roskilde Universitet, Syddansk Universitet og Region Hovedstaden. Videnskab.dk's redaktion prioriterer indholdet og styrer de redaktionelle processer, uafhængigt af partnerne.

Hvorfor udfører mennesker ikke fotosyntese?

Fotosyntese er af altafgørende betydning for opretholdelsen af Jordens stofkredsløb. Så hvorfor kan mennesker ikke udføre fotosyntese? Det ville spare os en masse besvær, hvis vi kunne.

Hver eneste dag har et voksent menneske brug for sin egen kropsvægt af et molekyle kaldet ATP, der lagrer den kemiske energi, frigivet fra oxidation af glukose, og som leverer energien til stort set alle energikrævende processer i levende organismer. (Foto: Shutterstock)

\ Fra arkivet

Det bedste fra arkivet

Gå på opdagelse i mere end 35.000 artikler.

Søg i arkivet

\ Video

Video, video, video!

Foretrækker du at se historierne udfolde sig i levende billeder? Så tjek vores seneste videoer, eller følg Videnskab.dk på YouTube.

Find flere videoer

\ Podcast

På med hørebøfferne!

Luk øjnene, og lad forskernes viden strømme ind ad øregangen. Her finder du Videnskab.dk's seneste podcasts.

Lyt til flere podcasts