Her er de psykologiske forskelle på folk, der hader eller elsker at shoppe på Black Friday
Hader du det hektiske mylder? Amerikansk forsker giver gode råd til, hvordan du overlever Black Friday.
Black Friday Cyber Monday shoppe indkøbscentre forbruger forbrugeradfærd psykologi feltteori målteori stress røverkøb tilbud forskelle kædebutikker opgave-orienteret social shopper mylder

Black Friday er den travleste indkøbsdag i USA. Halvdelen af den amerikanske befolkning deltager i denne forbrugsfest. (Foto: Shutterstock)

Black Friday er den travleste indkøbsdag i USA. Halvdelen af den amerikanske befolkning deltager i denne forbrugsfest. (Foto: Shutterstock)

Partner The Conversation

Videnskab.dk oversætter artikler fra The Conversation, hvor forskere fra hele verden selv skriver nyheder og bringer holdninger til torvs

Du er bestemt ikke alene, hvis tanken om den årlige shoppefest 'Black Friday' fylder dig med skræk i stedet for begejstring.

For hver eneste shoppegale kunde, som planlægger indkøbsturen opstemt af manisk indkøbsfeber, er der en person, som med glæde bliver hjemme lykkelig over, at ingen vil skubbe, mase eller træde dem over tæerne for at fingrene i de seneste hotte tilbudsvarer.

Det er ikke en manglende evne til at kunne påskønne de mange gode tilbud, som er drivkraften bag denne forskel. Psykologiforskningen indikerer, at adskillige faktorer er afgørende for, hvilken 'lejr' vi så at sige befinder os i.

Nogle af os er ganske enkelt ikke skabt til at nyde shoppingoplevelsens mere sociale aspekter.

Vores prioriteter er afgørende

Psykologiforskerne inddeler verden i to grupper:

  • Personer, der fokuserer mest på at gennemføre opgaver
  • Personer, der fokuserer mest på at skabe tilknytning til andre

Denne teori er sammenfattet i den såkaldte målteori.

Opgave-orienterede personer fokuserer typisk på at finde de ting, de har brug for, så hurtigt og med så lidt besvær som muligt, når de køber ind.

Socialt-orienterede personer nyder derimod tilstedeværelsen af andre mennesker, når de er ude at shoppe.

Empirisk evidens bakker op om, at det er mere sandsynligt, at opgave-orienterede personer opfatter det som om, de er midt i en 'menneskevrimmel', der nærmest forhindrer dem i at købe ind, hvis der er mere end en håndfuld personer omkring dem.

Den samme forskning indikerer, at socialt-orienterede personer derimod føler sig mere motiverede og mere energiske, hvis de er omgivet af andre - også selvom de ikke interagerer direkte med dem.

Forskerzonen

Denne artikel er en del af Forskerzonen, som er stedet, hvor forskerne selv kommer direkte til orde. Her skriver de om deres forskning og forskningsfelt, bringer relevant viden ind i den offentlige debat og formidler til et bredt publikum.

Forskerzonen er støttet af Lundbeckfonden.

Vores private territorier spiller en rolle

Endnu et aspekt ved vores forskellige holdninger til en shoppingtur er vores individuelle forventninger til vores eget private territorium; den personlige zone (den afstand, vi holder til personer, vi kender nogenlunde, red.), formuleret i dét, psykologiforskerne kalder feltteori.

Hvis du har oplevet det som ubehageligt, at en person stiller sig meget tæt på dig, hvis de skal fortælle dig noget, er du sandsynligvis en person, som har brug for mere plads - et større privat territorium - end dén person, som du taler med.

LÆS OGSÅ: Bør vi skamme os over at handle på Black Friday? Forskerne er uenige

Menneskevrimlen i butikkerne har forskellig effekt på os

Menneskevrimlen i butikkerne eller indkøbscentrene har forskellig effekt på os alle.

  • Personer, som ikke har behov for meget privat territorium eller plads omkring sig, oplever det som spændende at være midt i et menneskemylder.
  • Personer, som derimod har brug for god plads omkring sig, oplever det som stressende - og stress er noget, vi alle forsøger at minimere.

Praktisk taget alt, vi foretager os i vores rolle som forbrugere, er et forsøg på at mindske stress - fra at spise, når vi er sultne, til at købe et større tv, fordi vi simpelthen 'bare er nødt til det'.

Sammenholdt forklarer disse to teorier en masse om vores forskellige holdninger til Black Friday-shopping.

2/3 af USA's befolkning deltager i forbrugsfesten

I perioden fra den amerikanske højtid Thanksgiving Day og Cyber Monday, som strækker sig over 5 dage, handler 2/3 af USA's befolkning løs på nettet, i butikker og indkøbscentre.

Black Friday er årets travleste shoppedag, hvor cirka halvdelen af amerikanerne forlader deres hjem for at deltage i forbrugerritualet.

LÆS OGSÅ: Black Friday: Danmark stjæler endnu en mærkedag fra udlandet

Hvis du ser denne statistik og jubler, 'Bare på med vanten!', er du sandsynligvis en social shopper, der nyder at være midt i menneskevrimlen, mens du jagter det næste uimodståelige tilbud.

Hvis du derimod hellere vil en tur til tandlægen for at få et par visdomstænder fjernet end slå dig løs i butikkerne, er du sandsynligvis en opgave-orienteret shopper, der fortrækker hurtigt at finde de varer, du har brug for, og så skynde sig at forlade butikken.

Du bliver sandsynligvis også irriteret over menneskemyldret, som jo kendetegner lige denne slags shoppingoplevelse.

Tips til den modvillige Black Friday-shopper

Men vent lige lidt med at ringe til tandlægen - her får du nemlig lidt råd og tips til, hvordan også du kan deltage i Black Friday- shoppevirvaret:

  1. Lav en liste over alle dem, du vil købe en gave til, og undersøg, hvor du kan finde gaverne til den bedste pris. Begge disse opgaver appellerer til den opgaver-orienterede shoppers behov for tilrettelægning.
  2. Størstedelen af Black Friday-shopperne går efter de store besparelser og tilbud først. Det betyder, at de først styrer imod de store kædebutikker og varehuse. Derfor gør du klogt i, at besøge lokale butikker og mindre forretninger tidligt på dagen, hvor der sandsynligvis vil være færre mennesker. Når du er færdig med at finde alt på din indkøbsliste, er de store varehuse og kædebutikker formentlig ved at være mindre proppede.
  3. Forsøg at undgå butikscentrene og find en parkeringsplads til bilen, som ligger tæt på de forretninger, du gerne vil besøge. Det vil give dig en følelse af kontrol og dæmpe den følelse af stress, du angiveligt vil føle.

Senere kan du sætte hak ved alt på din indkøbsliste og have det godt med de røverkøb, du fandt, samtidig med at du bevarede roen og ikke blev alt for stresset.

Anerkend jeres psykologiske forskelle

For dig, der elsker at shoppe, kan denne artikel forhåbentlig hjælpe dig med at forstå, hvorfor nogle venner eller din bedre halvdel ikke har lyst til at tage en tur med i indkøbscenteret. 

I gør bedst i at anerkende jeres psykologiske forskelle. Så tag du bare afsted for at nappe alle de røverkøb, som Black Friday har at byde på.

Du behøver slet ikke at bekymre dig om alle dem, der langt hellere vil blive derhjemme - de kan i øvrigt altid finde et Cyber Monday-tilbud i ro og mag fra sofaen.  

Michael Breazeale hverken arbejder for, rådfører sig med, ejer aktier i eller modtager fondsmidler fra nogen virksomheder, der vil kunne drage nytte af denne artikel, og har ingen relevante tilknytninger. Denne artikel er oprindeligt publiceret hos The Conversation og er oversat af Stephanie Lammers-Clark.

LÆS OGSÅ: Sådan forfører reklamerne vores underbevidsthed

LÆS OGSÅ: 4 ting, du skal overveje, før du køber nyt tøj

LÆS OGSÅ: Professor: Dit forbrug kan være med til at redde verden

The Conversation

... Eller følg os på Facebook, Twitter eller Instagram.

Se den nyeste video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab, klima og sundhed henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's Center for Faglig Formidling med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.


Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.