Solsystemets fødselshistorie skrives om
02 november 2012

Planeterne i vores Solsystem opstod fra en roterende skive af gas omkring Solen for 4567 millioner år siden. En tilsvarende proces ses i andre unge solsystemer i Mælkevejen, men indtil nu har det set ud til, at processen i vores eget Solsystem tog næsten dobbelt så lang tid.

Nu viser ny forskning ledet af Center for Stjerne- og Planetdannelse på Statens Naturhistoriske Museum, Københavns Universitet, at det ikke er tilfældet. Så vores Solsystem er slet ikke så specielt, som tidligere antaget.

Det skriver Københavns Universitet i en pressemeddelelse.

Ved at studere primitive meteoritter med forbedrede analysemetoder er det lykkedes forskerne at datere dannelsen af to meget forskellige typer af materialer - de såkaldte CAI’er og kondruler - i en og samme meteorit. Det ændrer kronologien og dermed forståelsen for Solsystemets udviklingshistorie.

Studiet er netop publiceret i det videnskabelige tidsskrift Science.

Studiet bekræfter tidligere analyser, der viser, at CAI’erne blev dannet inden for en meget kort tidsperiode. Det nye er, at man har opdaget, at de såkaldte kondruler blev dannet løbende over de første tre millioner år af Solsystemets udvikling. Denne opdagelse står i kontrast til tidligere antagelser om, at kondruler først blev dannet cirka to millioner år senere.

»Ved på denne måde at datere dannelsen af de to meget forskellige typer materialer i en og samme meteorit er vi ikke blot i stand til at ændre kronologien for Solsystemets udviklingshistorie, vi tegner samtidig et helt nyt billede af vores Solsystems udvikling, som i virkeligheden er meget lig det billede, andre forskere har observeret i andre planetsystemer,« siger lektor James Connelly fra grundforskningscentret Center for Stjerne- og Planetdannelse.

Med de nye resultater løser man et problem, som – selvom de færreste har hørt om det – vil flytte på forståelsen af Solsystemet og måske også på menneskers opfattelse af os selv.

Forskningen kan indikere, at der findes flere planeter, der minder om vores.