Mange lærere overser mobning
Kilde: 
24 november 2011

En ny ph.d. afhandling gør op med den hidtidige forståelse af mobning, der ganske enkelt blev set som et møde mellem aggressive og svage elever i skolen. Det skriver DPU i en pressemeddelelse. 

Bag ph.d. afhandlingen ’Lærerliv og elevmobning’ står Helle Rabøl Hansen, der er del af mobbeforskerteamet eXbus. Hun foreslår en ny tilgang til problematikken omkring mobning, idet hun ser mobning som et udstødelsesfællesskab, hvor selve mobningen – og hverken mobberen eller offeret bliver omdrejningspunktet.

”Hvis mobning ses som en fællesskabsform, får vi øje på flere ting, f.eks. at mobning ikke kun sidder på enkelte børn eller udelukkende skyldes hjemmeforhold, men at mobning er et skoleklasse-vi”, forklarer Helle Rabøl Hansen.

Her kan du læse mere om mobning

 

Ovenstående er udvalgt og resumeret af Videnskab.dk, men redaktionen har ikke udført selvstændig research. Gå til den oprindelige kilde for flere detaljer.