Kollaps af kæmpe flydende gletsjer ved Antarktis i 2020
Kilde:
18 maj 2015

KORT NYT FRA UDLANDET

På det Antarktiske kontinent er én af de helt store flydende gletsjere, en såkaldt isshelf, ved at forsvinde ud i havet. Isshelfen Larsen B vil omkring 2020 gå i flere tusinde stykker, lyder varslingen i et studie fra NASA. Det skriver Livescience.com.

Forskere har ved hjælp af luftfotos og radarovervågning undersøgt den 12.000 år gamle isshelf og har opdaget, at resterne fra et kollaps i 2002 er hastigt på vej mod sit endelig.

»Det er virkelig overraskende at se, hvordan noget, der har eksisteret på vores planet i så lang tid, er forsvundet så hurtigt,« siger lederen af studiet, Ala Khazendar, som er forsker ved NASA's Jet Propulsion Laboratory, til Live Science.

Kollapset af Larsen B vil i sig selv ikke være en trussel mod vandniveauet på Jorden, lyder det fra forskerne. Problemet ligger hos gletsjerne, der 'fodrer' Larsen B med is, da de er tyndet drastisk ud siden det sidste kollaps i 2002.

Forskerne frygter, at gletsjerne vil bidrage med et forhøjet havniveauet efter Larsen B's kollaps i 2020. Derfor vil forskerne nu lære så meget om isshelfen, som de kan, inden den helt forsvinder.

Studiet er publiceret i det videnskabelige tidsskrift Earth and Planetary Science Letters.