30 minutters daglig motion er nok
22 august 2012

Forskere på Københavns Universitet har nu vist, at 30 minutters daglig træning  giver et lige så effektivt tab af vægt og fedtmasse som motion i en hel time. Resultaterne er netop offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift American Journal of Physiology.

Det skriver Københavns Universitet i en pressemeddelelse.

Et forskerhold fra Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet har i tretten uger fulgt godt tres halvtunge, men raske danske mænd i deres bestræbelser på at komme i bedre form. Halvdelen af mændene skulle træne i en time om dagen iført pulsur og kalorietæller, mens den anden halvdel kun skulle svede i 30 minutter.

»De mænd der motionerede 30 minutter om dagen tabte sig i gennemsnit 3,6 kilo på de tre måneder, mens vægttabet var 2,7 kilo for dem, som motionerede i en hel time. Reduktionen af fedtmasse var på cirka fire kilo for begge grupper,« siger ph.d.-studerende Mads Rosenkilde fra Biomedicinsk Institut.

»Forsøgsdeltagerne forbrænder ganske enkelt mere end de burde i forhold til den træning, vi har sat i gang. Samtidig kan vi se, at der ikke er yderligere gevinst på vægt- og fedttabet ved at fortsætte den daglige træning i en hel time. De mænd der trænede mest, tabte sig ganske enkelt for lidt i forhold til den energi de forbrændte via løb, cykling eller roning. En halv times målrettet motion giver altså lige så gode resultater på vægtskålen,« siger han i pressemeddelelsen.

Læs også: Motion gør dig mere sund end et vægttab

Ovenstående er udvalgt og resumeret af Videnskab.dk, men redaktionen har ikke udført selvstændig research. Gå til den oprindelige kilde for flere detaljer.