Smukke billeder! Velbevaret dinosaurfjer fundet i ravklump
Dinosaur fjer

Fundet af en dinosaurfjer har givet forskerne indblik i, hvordan fjer har udviklet sig. (Foto: Current Biology)

09 december 2016

Forskere har gjort sig et sjældent fund på det lokale ravmarked i Myanmar.

Ravsælgeren troede, at hans ravklump, som han havde lavet til et smykke, indeholdt plantemateriale.

Men det viser sig, at der er tale om en velbevaret dinosaurhale, som har beholdt sin originale form, skriver bbc.com.

Den heldige køber af den 99 millioner år gamle halespids med fjer er Lida Xing, ph.d. i geoscience ved China University. Han har sammen med en række andre forskere beskrevet sit fund i et studie i det anderkendte tidsskrift Current Biology.

»Det er første gang, at vi finder dinosaur-materiale i rav,« fortæller medforfatteren til studiet Ryan McKellar, der er professor og arbejder ved Royal Saskatchewan Museum, ifølge bbc.com.

Dinosaur fjer i rav

Fjeren stammer fra en dinosaur, der levede for 99 millioner år siden og var på størrelse med en gråspurv. (Foto: Current Biology)

Undersøgelser af den kastanjebrune hales anatomi har vist, at der er tale om en dinosaur, og ikke en fugl, selvom dinoen har været på størrelse med en gråspurv.

»Det er fantastisk at se alle detaljerne i en dinosaurhale – knoglerne, kødet, huden og fjerene- og at forestille sig, hvordan den lille fyr har fået halen i noget harpiks, og så er død, fordi den ikke kunne vriste sig fri,« fortæller medforfatter Mike Benston, der er professor ved University of Bristol, ifølge bbc.com.

Halen er lang og bevægelig, og forskerne har fundet jernrester, som de mener kan stamme fra dinosaurussens blod. Og så er halen dækket af fjer.

Nutidens fjer består af et skaft, hvor de små farverige, hårlignende stråler stikker ud. Strålerne har små kroge, altså bistråler, som binder strålerne sammen, så fjeren får sin flotte og glatte struktur.

»Det nye raveksemplar bekræfter biologernes idéer om, hvilken rækkefølge og hvordan forskellige detaljer i fjeren, som eksempelvis stråler og bistråler, er opstået,« fortæller Paul Barrett fra London’s Natural History Museum, ifølge bbc.com.

RAv fjer dino