Forskere modtager pris på tre millioner dollar for teori om ‘supertyngdekraft’
super gravity cern

Peter van Nieuwenhuizen, Sergio Ferrara and Daniel Z. Freedman (venstre til højre), her fotograferet af CERN i 2016 i forbindelse med 40-året for 'super-tyngdekraft'. (Foto: CERN).

08 august 2019

Tre millioner dollar.

Det svarer til cirka 20 millioner kroner, og det er det beløb, som tre forskere netop har vundet for deres arbejde inden for fysik.

De har nemlig modtaget den mest indbringende pris i naturvidenskaben, Breakthrough Prize i fundamental fysik.

Prisen får de for at have udviklet teorien om 'super gravity' eller 'supertyngdekraft', der kobler partikelfysik med Einsteins beskrivelse af tyngdekraften.

Det oplyser organisationen Breakthrough Prize i en pressemeddelelse.

De tre forskere Daniel Freedman (USA), Peter van Nieuwenhuizen (Holland) og Sergio Ferrara (Italien) mødte hinanden i 1970’erne, hvor partikelfysik stod overfor et problem.

Det her bliver en lille smule teknisk, men prøv at hænge på.

Man havde udviklet den såkaldte standardmodel, der beskriver, hvordan byggestenene til stof, såsom elektroner og kvarker (samlet kaldet fermioner), arbejder med kraftpartikler som fotoner og gluoner (kendt som bosoner).

Modellen var bare ikke god nok. Den sagde ikke noget om tyngdekraften eller om det mørke stof, der syntes at klumpe rundt i galaksen som usynligt materiale. Da fysikere i 70’erne forsøgte at kombinere standardmodellen og tyngdekraften, fejlede de.

Omkring samme tid udviklede andre fysikere en anden teori kaldet supersymmetri. Den gik på, at alle partikler havde en usynlig partner. Fermioners partner var for eksempel bosoner.

Trioen Freedman, Ferrara og van Nieuwenhuizen forsøgte at koble tyngdekraften med supersymmetri. Det var en besværlig opgave, og til sidst sad van Nieuwenhuizen en nat og ventede på resultater fra sin computer. Hvis koblingen var lykkedes, ville computeren returnere 2.000 nuller.

»Computeren gav resultaterne i klumper, og med hver klump krydsede jeg fingre for, at den var nul. Den første klump var nul, den anden klump var nul. Og så var det forbi: alt var kommet tilbage som nul,« siger van Nieuwenhuizen til The Guardian. Han fortsætter:

»Jeg var ikke begejstret på det tidspunkt. Jeg var meget træt og også lidt deprimeret. Men i løbet af de næste par dage var jeg klar over, at der var sket noget virkelig godt.«

At fysikerne nu får anerkendelse for deres arbejde, betyder meget for dem:

»Det kom som en komplet overraskelse. Jeg lagde telefonen ned og græd,« siger Freedman, som i dag er 80 år, til The Guardian.

Hvis du vil læse mere om, hvordan teorien om ‘super-tyngdekraft’ hænger sammen, kan du gøre det hos Breakthrough Prize.

Prisen er grundlagt af internetmilliardæren Yuri Milner, og den bliver støttet af blandt andre Facebook-stifteren Mark Zuckerberg.

De tre forskere får overrakt prisen til en ceremoni i november.

mho