Nyt om navne: Dansk mad-forsker får japansk orden
Denne side opdateres løbende med nyheder om bevillinger, stillinger, prisuddelinger og forskningsinstitutioner.
Nyt om navne forskerZonen overblik

Hvem har fået et professorat, hvem har fået en stor bevilling til at forske i hvad, og hvem har vundet en særlig pris? Det får du overblik over her. (Foto: Shutterstock)

Dansk mad-forsker får japansk orden

7. november 2017: Danske Ole G. Mouritsen har fået den fornemste orden, man kan få som ikke-politiker i Japan. Han får den for sit arbejde med at udbrede Japans madkultur til Danmark gennem forskning, bøger og formidling.

Hæderen er uddelt af den japanske regering og kaldes 'The Order of the Rising Sun'.

Læs mere i Smag for Livets pressemeddelelse her

Fem forskningsspirer får talentpriser

7. november 2017: Fem forskere har modtaget Lundbeckfondens talentpris til unge under 30 år. Men hæderen følger også et beløb på 100.000 kroner.

De fem modtagere er: Farmaceut Tore Bjerregaard Stage (SDU), civilingeniør i kemi Andreas Laustsen (DTU), læge Mads Emil Jørgensen (Gentofte Hospital), civilingeniør i fysik- og nanoteknologi Fatima Al-Zahraa Al Atraktchi (DTU) og biofysiker Christian Laut Ebbesen (KU).

Læs mere om de fem modtagere i pressemeddelelsen her

Kræftforsker fra Københavns Universitet hædres med pris

7. november 2017: Janine Erler, der er kræftforsker ved Københavns Universitet får hæderspris fra Lundbeckfonden for flere skelsættende forskningsresultater på sit område.

Det skriver fonden i en pressemeddelelse.

Hendes forskning drejer sig især om, hvordan mikromiljøet omkring tumorer er med til at stimulere kræftcelle-vækst og såkaldt metastasering og invasion. Hendes forskning har sikret hende en position som topforsker, og nu også en hæderspris på 300.000 kroner.

Lundbeckfonden udpeger fem nye, unge fellows

6. november 2017: Fem unge, lovende sundhedsvidenskabelige forskere er blevet udvalgt til at blive fellows og få 10 millioner til fem års forskning fra Lundbeckfonden.

De fem forskere er Martin Roelsgaard Jakobsen (AU), Rasmus Otkjær Bak (AU), Pernille Højman (Rigshospitalet), Søren Egedal Degn (AU) og Christoffer Clemmensen (KU).

Læs mere om hver enkelt modtager og deres forskning i Lundbeckfondens pressemeddelelse her

30 mio. kr. til ny viden om folkeskolen og lærerne

1. november 2017: Ph.d.-rådet for Uddannelsesforskning har uddelt 28,3 millioner kroner til praksisnære forskningsprojekter, der skal udvikle ny viden om folkeskolen.

Et projekt ser blandt andet på flygtningebørns trivsel, mens et andet ser på, hvad lektiehjælp og faglig fordybelse betyder for børns trivsel.

Håbet er, at det kan forbedre folkeskolen at få mere viden om emner som disse, lyder det i pressemeddelelsen.

Dansk forsker får guldmedalje for innovativ forskning

27. oktober 2017: The Royal Swedish Academy of Sciences har tildelt en dansk forsker en guldmedalje for innovativ forskning i systembiologi.

Det er Jens Nielsen, der er forskningsleder ved Novo Nordisk Foundation Center for Biosustainability ved DTU, der får den fornemme pris.

Guldmedaljen blev uddelt af Sveriges prins Carl Philip ved en ceremoni i Stockholm, og medaljekomiteen lagde vægt på, at Jens Nielsens forskning i systembiologi og ingeniørarbejde vider, hvordan bioteknologi kan være et alternativ til kemiingeniørarbejde, når det kommer til at producere kemikalier.

43 millioner til yngre forskere med originale idéer

12. oktober 2017: Danmarks Frie Forskningsråd uddeler i alt 43 millioner kroner til 28 kommende postdocs, der nu skal tilbringe to år ved udenlandske universiteter.

Det internationale samarbejde skal give forskerne ny viden og hjælpe med til at udvikle deres idéer. Eksempelvis i forskning i biokemikalier eller i, hvordan domstole tolker jura forskelligt på grund af stigende økonomisk ulighed.

Finland, Holland, Frankrig, England og USA er destinationerne for en stor del af forskerne.

Se listen over projekter, der har fået tildelt internationale postdocstipendier i pressemeddelsen fra Danmarks Frie Forskningsfond.

KU satser på forskning i plantebaserede fødevarer

12. oktober 2017: 12. oktober 2017 åbner Copenhagen Plant Science Centre på Frederiksberg, der blandt andet skal styrke forskning i planters biologi.

Plantebaserede fødevarer bliver stadig vigtigere, skriver Københavns Universitet i en pressemeddelelse, og derfor vil de fokusere på at gøre afgrøder sundere, så man bedre kan udnytte naturens ressourcer.

Den nye bygning, der er tegnet af Lundgaard og Tranberg Arkitekterne, ligner en plantecelle set fra oven.

Hypofyse-forsker får forskningspris på 1,5 millioner kroner

12. oktober 2017: Jens Otto Lunde Jørgensen, der er professor ved Aarhus Universitet har netop modtaget prisen  ’Grant for Growth Innovation’, som er givet af Merck. Med prisen følger over halvanden millioner kroner, som skal gå til forskning, som kan give mere viden om fedtforbrænding og hormoner, der styrer vækst.

Det skriver Aarhus Universitet i en pressemeddelelse

Jens Otto Lunde Jørgensen forsker i, hvordan sukker, fedt og protein omsættes med hjælp fra et hormon, kaldt væksthormon.

Dronningepris går til forsker i autoimmune sygdomme

12. oktober 2017: Bent Deleruan, der er professor ved Aarhus Universitet, har netop modtaget Dronning Ingrids Forskerpris 2017. Den får han ifølge en pressemeddelelse fra Aarhus Universitet på baggrund af sin forskning i autoimmune gigtsygdomme.

Bent Deleruans forskning har hjulpet kvinder, der har bindevævssygdomme, med at blive gravide, hvilket ikke var muligt tidligere grundet sygdommen.

Sammen med Dronning Ingrids Forskerpris, som er stiftet og uddeles af Gigtforeningen, modtog Bent Deleuran 100.000 kr. til forskning.

Prisen blev tildelt på Den Internationale Gigtdag af Dronning Magrethe II og med prisen fulgte 100.000 kroner i forskningsmidler.

Lektor fra Aarhus Universitet modtager pris på 100.000 kroner

12. oktober 2017: Aarhus Universitets uddeler hvert år en pris til en ung forskerspire. Prisen kalder de Jens Christian Skov-prisen, og den er opkaldt efter den danske Nobelprisvinder. I år er prisen gået til Simon Glerup, som er lektor i Biomedicin på Aarhus Universitet.

Det skriver Aarhus Universitet i en pressemeddelelse

Ifølge pressemeddelelsen modtager Simon Glerup prisen for sin forskning, som har bidraget til grundlægende viden om, hvordan kroppen styrer omsætningen af kolesterol.

Samtidig modtager Simon Glerup også universitetets uofficielle titel som 'fakultetets største forskertalent'.

Humanistiske forskningsprojekter får 39 mio. kroner

12. oktober 2017: I alt modtager otte forskellige forskningsprojekter 39 millioner kroner fra Velux fonden. Fælles for de otte forskningsprojekter er, at de er inden for de humanistiske fag.

Det skriver Velux fonden i en pressemeddelelse

Forskningsmidlerne er gået til tre projekter fra Syddansk Universitet, to fra Københavns Universitet og et fra hendholdsvis Roskilde Universitet, Aarhus Universitet og Aalborg universitet.

Grundfosprisen går til DTU-forsker for at omdanne affald til energi

5. oktober 2017: Professor Irini Angelidaki modtager årets prestigefyldte Grundfospris på baggrund af hendes mangeårige forskning i at anvende mikroorganismer til energi og andre produkter.

Sådan skriver DTU Miljø i en pressemeddelelse.

Årets tema for Grundfosprisen er “Teknologier der gør transitionen til et fossilfrit samfund mulige”. Prisen er siden 2002 blevet uddelt af Poul Due Jensens Fond, og det er syvende gang, en forsker på DTU har modtaget den.

»Jeg er meget beæret over at modtage Grundfosprisen og ser den som en stor anerkendelse af mit mangeårige arbejde med bioenergi,« siger Irini Angelidaki i pressemeddelelsen, som du kan læse i fuld længde her.

Brændstof-forsker fra DTU vinder ENI-pris for gennembrud

5. oktober 2017: Endnu en DTU-forsker er blevet tildelt en pris i dag. Denne gang er det Jens Nielsen, der er videnskabelig direktør for DTU Sustain, som har fået tildelt ENI-prisen. Han vinder den på baggrund af hans arbejde med at omdanne genbrugsmaterialer til brændstof.

ENI-prisen blev etableret i 2007 for at udvikle bedre brug af energiressourcer og promovere videnskab og teknologi med henblik på miljø. Gennem årene har prisen opbygget et solidt omdømme som en af de vigtigste, videnskabelige priser indenfor energi og miljø.

»Det er en meget prestigiøs pris at få. Blandt de tidligere vindere er der nobelprismodtagere, og jeg er meget stolt over at modtage denne pris for forskningen i at anvende kulbrinte i gær,« siger Jens Nielsen i en pressemeddelelse.

Novo Nordisk Fonden giver 600 millioner til grundforskning

4. oktober 2017: Den store gruppe af unge forskningsledere inden for biomedicin og biovidenskab får nu en økonomisk håndsrækning i form af Novo Nordisk Fondens nye bevillingsprogram Research Leader Programme. Med det vil man udbyde op til 12 femårige bevillinger på op til 10 millioner kroner hver til bio-grundforskning.

Ved at inddele bevillingerne i tre kategorier målrettet henholdsvis 'unge' forskningsledere, 'yngre til midaldrende' lektorer og 'professorer på højeste internationale niveau' håber Novo Nordisk Fonden at hjælpe generationsskiftet i det danske forskningsmiljø.

Du kan læse mere om det nye program på Novo Nordisk Fondens hjemmeside.

Nyt forskningscenter skal undersøge 'det private'

3. oktober 2017: Arkitektskolen under det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering (KADK) får et nyt forskningscenter i samarbejde med Teologi og Jura på Københavns Universitet og Idéhistorie på Lund Universitet.

Forskningscentret skal undersøge, hvordan samspillet mellem det private og det offentlige har ændret sig, og hvordan det sætter det moderne menneske under pres. Det skriver KADK i en pressemeddelelse.

Det nye forskningscenter får navnet 'Centre for Privacy Studies', og det er støttet med 50 millioner kroner fra den Danske Grundforskningsfond.

Københavns Universitet åbner nyt forskningscenter for småbørn

29. september 2017: Det skal være muligt at screene for mistrivsel blandt småbørn, så man kan kommer problemet til livs tidligere. Derfor har Københavns Universitet nu åbnet et forskningscenter, hvor 0 til 6-årige er i fokus. Det skriver universitetet i en pressemeddelelse.

Center for tidlig indsats og familieforskning, CIF,  vil høre under Institut for Psykologi og bliver ledet af lektor i psykologi og småbørnsforskning Mette Skovgaard Væver. Forskningen vil fokusere på spæd- og småbørns uvikling samt familieforskning.

Vaccine-forsker modtager hæderspris på 250.000 kroner

29. september 2017: Fritz Kauffmann-prisen blev den 25. september givet til Anders Peter Hviid fra Statens Serum Institut, SSI. Det skriver SSI i en pressemeddelelse.

Anders Peter Hviid har forsket i mulige bivirkninger af vacciner mod blandt andet HPV og influenza, og har nu modtaget 250.000 kroner.

Aarhus Universitet åbner nyt forskningscenter

22. september 2017: Stigende befolkningstal og jagten på alternative fødevarer får Aarhus Universitet til at åbne et nyt forskningscenter, der skal have fokus på fremtidens fødevarer. Det skriver universitetet i en pressemeddelelse

Her skal innovative forslag til, hvordan verdens fødevareproduktion kan optimeres, findes, og Aarhus Universitet vil samtidig stadfæste sin ekspertice på området.

Forskningscenteret får navnet iFOOD og åbnede den 25. september 2017.

Dansker bliver professor på Oxford University

19. september 2017: Danske Rasmus Kleis Nielsen har fået titlen som professor i politisk kommunikation ved University of Oxford. Det skriver Reuters Institute i en pressemeddelelse.

Rasmus Kleis Nielsen bliver den første professor i politisk kommunikation, universitetet nogensinde har haft. Han får titlen for sit arbejde med journalistik og nyheder, politiske kampagner og digitale medier.

Danskeren fortsætter sit arbejde som forskningsleder på Reuters Institutes afdeling for journalistiske studier og som lektor på flere uddannelelsesinstitutioner.

Otte unge forskere får 90 millioner kroner

14. september 2017: Otte danske forskertalenter modtager de såkaldte Starting Grants fra Det Europæiske Forskningsråd. Bevillingerne, der hver er på 1,5 millioner euro og gives til yngre forskere, er meget eftertragtede, og konkurrencen om dem er hård. I denne runde uddeles 605 millioner euro til 406 forskere fra hele verden med Storbritannien, Tyskland og Frankrig som foretrukne lande.

Til sammen modtager de otte forskere fra Danmark 90 millioner kroner, der blandt andet skal bruges til forskning i landbrugsmyrer, grønlandske iskerner og gærcellefabrikker.

Ud af de otte danske forskere kommer fem fra KU og tre fra DTU.

Læs mere om bevillingsmodtagernes forskning i pressemeddelelsen fra Uddannelses- og Forskningsministeriet.

Diabetesforsker får hæderspris på seks millioner

8. september 2017: Novo Nordisk Fonden har netop uddelt sin største pris sammen med European Association for the Study of Diabetes. Det skriver Novo Nordisk Fonden i en pressemeddelse

Vinderen er schweizeren Philipp Scherer, der er internationalt anerkendt for sin forskning i diabetes. Han står blandt andet bag opdagelsen af, at fedme ikke i sig selv er en årsag til type 2-diabetes. I stedet fungerer det nærmest som en beskyttelse, fordi det holder fedtstof i fedtcellerne og dermed beskytter det omkringliggende væv.

Prisen og pengegaven på seks millioner kroner uddeles i Lissabon senere på måneden.

Dansk Magisterforenings forskningspris går til bronzealderforsker

8. september 2017: Danmarks Magisterforening tildelt deres årlige forskningspris inden for Humaniora og samfundsvidenskab til Karin M. Frei, skriver Carlsbergfondet i en pressemeddelelse.

»Karin M. Frei har som den første nogensinde dokumenteret, at bronzealdermennesker kunne rejse hurtigt over meget lange afstande, og hun har givet os nye redskaber til at forstå grundlæggende sider af forhistorien, både på det personlige menneskelige plan og på det samfundsmæssige. Forskningen bidrager til at sætte vores egen historie i et nyt lys: Globalisering og samkvem med fjerne egne hører også oldtiden til,« hedder det således i priskomitéens begrundelse for at tildele hende prisen, som er på 50.000 kroner, ifølge pressemeddelelsen.

Læs mere i artiklen Bronzealderforsker snupper Dansk Magisterforenings forskningspris.

Dansk diabetesforskning styrkes med 2,8 mia. kroner

7. september 2017: Region Syddanmark og Region Midtjylland modtager hver 1,4 milliarder kroner fra Novo Nordisk Fonden til oprettelsen af to nye Steno Diabetes Centre, som skal skabe ny viden om diabetes og tilbyde danske diabetespatienter behandling i verdensklasse.

Centrene skal samle kompetencer inden for behandling, klinisk forskning og uddannelse i diabetes, skriver Novo Nordisk Fonden i en pressemeddelelse.

Læs mere om oprettelsen af de to nye centre her.

Forskning i leukæmi modtager 100 millioner

24. august 2017: Novo Nordisk Fonden har bevilliget 100 millioner kroner til det nyoprettede forskningsprojekt 'Programme for Translational Hematology', der med professor Kristian Helin i spidsen skal have fokus på at finde nye behandlingsformer mod leukæmi.

Forskningsprogrammet hører under DanStem og skal samtidig styrke samarbejdet mellem grundforskningen og den kliniske verden.

Du kan læse mere i KU's pressemeddelelse.

Tværfagligt forskningscenter skaber fremtidens materialer

14. august 2017: I morgen slår Aarhus Universitet dørene op for det nye, tværfaglige forskningscenter iMAT (Centre for Integrated Materials Research), som skal være med til at udvikle nye materialer, der kan bruges inden for blandt andet byggeri, transport og energi.

Det sker som en reaktion på, at vi har udtømt muligheden for at udvinde nye materialer i naturen.

»Ved at danne dette center og samle fokus for den verdensførende videnskab, der foregår her på AU, kan vi sikre en langt stærkere position herhjemme og i udlandet. Med iMAT kan vi bedre bidrage aktivt til at skabe løsninger til en række af FN’s Grand Challenges,« siger dekan, professor Niels Chr. Nielsen fra Science and Technology, som det nye forskningscenter kommer til at høre under.

Du kan læse mere om åbningen af iMAT i AU's pressemeddelelse.

Nyt udbud: 1 milliard kroner til fri forskning

10. august 2017: Danmarks Frie Forskningsfond har netop åbnet for ansøgninger til frie forskningsprojekter med højt til loftet. Knap en milliard kroner udbydes til forskningsprojekter uden krav til et bestemt tema eller fagområde.

I samme omgang kan nu også forskere inden for humaniora søge midler til mindre forskningsprojekter op til 1,8 millioner kroner. Dette sker for at øge muligheden »for at sammensætte et forskningsprojekt i forhold til for eksempel varighed og ansøgere«.

Samtidig bliver behandlingstiden for DFF-International Postdoc nedsat. Du kan læse mere om DFF's opslag her.

VIVE skal undersøge følger af militære missioner

3. august 2017: Et nyt forskningsprojekt fra VIVE (tidligere SFI) skal de næste tre år undersøge de langsigtede individuelle og samfundsmæssige konsekvenser af at sende soldater på internationale militære missioner. Det skriver VIVE på sin nyhedsside.

Bevillingen på 4,8 millioner, fra blandt andre Soldaterlegatet og TrygFonden, bygger videre på et tidligere SFI-projekt og ledes af seniorforsker ved VIVE Stéphanie Vincent Lyk-Jensen.

Lundbeckfonden giver 93 millioner til nyskabende forskning

3. august 2017: For anden gang har Lundbeckfonden uddelt støtte til originale forskningsprojekter, som ikke ellers nødvendigvis ville passe ind i de sædvanlige ansøgningsrammer.

10 forskergrupper får mellem fire og ti millioner kroner i rammebevilling til »de mest nyskabende og banebrydende sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter«, skriver Lundbeckfonden i en nyhed på dens hjemmeside.

Forskernes kreative ideer, som du også kan læse mere om på Lundbeckfondens hjemmeside, kan få betydning for blandt andet Parkinsons og ADHD og for forebyggelse af astma og allergi.

Det Frie Forskningsråd skifter navn og får nye opgaver

1. juli 2017: Det Frie Forskningsråd skifter navn til Danmarks Frie Forskningsfond som følge af en ny lov, der træder i kraft i dag, 1. juli 2017.

Fonden fortsætter som hidtil med at finansiere fri forskning i Danmark. Den nye fond skal også varetage cirka 400 årlige forskningsfaglige rådgivningssager. Nyt er også, at fonden kan finansiere forskning inden for tematisk afgrænsede områder. Læs mere her.

15 millioner til forskning i etiske aspekter af personlig medicin

19. juni 2017: Carlsbergfondet har bevilget 15 millioner kroner til et nyt forskningsprojekt, som skal undersøge de etiske aspekter af personlig medicin. Det skriver Carlsbergfondet i en pressemeddelelse.

Professor Mette Nordahl Svendsen fra Institut for Folkesundhedsvidenskab på Københavns Universitet skal stå i spidsen for projektet, som forløber over de næste 4,5 år.

Du kan læse mere om Carlsbergfondets støtte til forskningsprojektet her.

KU-forskere vinder lægevidenskabens ’lille nobelpris’

15. juni 2017: To forskere fra Københavns Universitet vinder Anders Jahre-pris for unge nordiske forskere i medicin, der også kaldes 'den lille nobelpris'. Det skriver forskning.no.

Den ene vinder er lektor på Biomedicinsk institut Signe Sørensen Torekov, der blandt andet har vist, at mængden af mæthedshormoner hos overvægtige øges efter et års vægttab.

Den anden vinder er professor på Center for Healthy Aging Simon Bekker Jensen, der særligt anerkendes for sine opdagelser af cellulære mekanismer, der forbinder DNA-skader og kræft.

De to prismodtagere deler de 500.000 norske kroner, der følger med prisen. Læs mere her.

Villum Fonden giver 70 millioner til vild forskning

13. juni 2017: Villum Fondens bevillingsprojekt Villum Eksperimentet uddeler i alt 70 millioner kroner til forskning i 38 helt ekstraordinære og potentielt banebrydende ideer inden for teknik og naturvidenskab.

Det skriver The Velux Foundations i en pressemeddelelse

De 38 forskningsprojekter er anonymt udvalgt som de vildeste ideer, som kan ændre den måde, vi anskuer forskningsområderne og verden.

Du kan læse mere om bevillingen i artiklen Villum Fonden giver 70 millioner til vild forskning.

Nu kan forskere søge om 1 milliard til fri forskning

8. juni 2017: Det Frie Forskningsråd står klar til at uddele knap 1 milliard kroner til frie forskningsprojekter inden for alle videnskabelige hovedområder. Det skriver Uddannelses- og Forskningsministeriet i en pressenyhed

»Vi forsøger løbende at tilpasse vores udbud, så det er så hensigtsmæssigt som muligt for forskerne. Derfor er vi glade for, at vi nu kan tilbyde en kortere ansøgningsproces for de yngste forskere, så de bedre kan tilrettelægge deres karriereplaner. Samtidig er vi meget tilfredse med, at alle videnskabelige hovedområder nu kan søge både Forskningsprojekt 1 og 2, så der hele vejen rundt i dansk forskning kan søges projektmidler til den originale forskningsidé i både større og mindre skala,« udtaler Det Frie Forskningsråds bestyrelsesformand, professor Peter Munk Christiansen.

Sidste år modtog forskningsrådet 2780 ansøgninger og uddelte 386 projektbevillinger.

Ny prodekan på KU SAMF

2. juni 2017: Professor MSO Andreas de Neergaard kan fra 1. september kalde sig prodekan for uddannelse på Københavns Universitets Samfundsvidenskabelige Fakultet.

»Med Andreas de Neergaard får vi en meget kompetent og dynamisk prodekan med stor erfaring inden for uddannelsesledelse, etablering af nye uddannelser, tværfagligt uddannelsessamarbejde og internationalisering på uddannelsesområdet,« siger dekan Troels Østergaard Sørensen i en pressenyhed fra KU.

Det var et enigt indstillingsudvalg, som anbefalede Andreas de Neergaard til stillingen, som han dermed tiltræder efter omkring fire år som professor MSO med særligt ansvar for udvikling af uddannelse og undervisning på Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet på Københavns Universitet.

Gigtforeningens forskningsråd får ny formand

2. juni 2017: Gigtforeningens forskningsråd skifter nu formanden ud. Professor og ledende overlæge, ph.d. Ellen-Margrethe Hauge, fra Institut for Klinisk Medicin, Reumatologisk Afdeling, Aarhus Universitetshospital, afløser Mikkel Østergaard, professor, overlæge, dr.med., fra Videncenter for Reumatologi og Rygsygomme, Rigshospitalet i Glostrup.

Udskiftningen sker, fordi Mikkel Østergaard har været med i forskningsrådet i de otte år, man maksimalt må.

Samtidig får forskningsrådet et nyt medlem i form af professor, overlæge Merete Lund Hetland, Videncenter for Reumatologi og Rygsygdomme, Rigshospitalet i Glostrup.

Gigtforeningens forskningsråd har blandt andet til opgave at udvælge de gigtforskningsprojekter, som Gigtforeningen hvert år uddeler omkring 15 millioner kroner til.

Aarhusianske forskere holder prisfest

24. maj 2017: Aarhus Universitet uddeler i dag i alt syv priser til forskere, som i deres forskning har udmærket sig på helt særlig vis.

Det drejer sig om  den fornemme Rigmor og Carl Holst-Knudsens Videnskabspris, som tildeles to erfarne professorer, og Aarhus Universitets Forskningsfonds ph.d.-pris, som i år gives til fem særligt talentfulde, nyudklækkede ph.d.'er.

Du kan læse mere om prisoverrækkelserne i artiklen 'Aarhusianske forskere holder prisfest'.

Velux Fonden giver millionstøtte til koldkrigsprojekt

22. maj 2017: Forsknings- og formidlingsprojektet 'Hvis krigen kommer' om Den Kolde Krig har modtaget 4,5 millioner kroner fra Velux Fondens Museumsprogram 2016, skriver Nordjyllands Historiske Museum i en pressemeddelelse

Projektet vil med udgangspunkt i bunkeranlægget REGAN Vest i Skørping i Nordjylland forske i blandt andet Den Kolde Krigs trusselsbilleder og det civile beredskab i Danmark.

Samtidig vil projektet, som er et samarbejde mellem tre museer og Aalborg Universitet, være starten på et internationalt netværk for forskere i og formidlere af Den Kolde Krig.

Filosof modtager Vanførefondens Forskerpris

18. maj 2017: Afdelingsleder ved Elsass Instituttet og postdoc ved Københavns Universitet Kristian Møller Moltke Martiny tildeles dette års forskerpris på 100.000 kroner fra Vanførefonden for sit tværfaglige forskningsarbejde til fordel for mennesker med fysiske handicap.

Kristian Martiny er uddannet filosof med speciale i kognitionsforskning og forsker primært i cerebral parese, også kendt som spastisk lammelse. Du kan læse mere om prisuddelingen i KU's pressemeddelelse

Aarhus Universitet henter EU-bevilling på 38 millioner kroner

17. maj 2017: Den internationale forskningsenhed under Aarhus Universitet, AIAS, har modtaget en bevilling på 38 millioner til fri forskning fra EU's Horizon 2020-rammeprogram. Med midlerne kan AIAS finansiere omkring 77 forskerophold over de næste fem år.

Beløbet på 38 millioner kroner er den største enkeltbevilling, Horizon 2020 hidtil har tildelt AIAS, der har til formål at at fremme forskning af højeste kvalitet med vægt på fri grundforskning og talentudvikling inden for alle fagdiscipliner.

Du kan læse mere om bevillingen til AIAS i artiklen 'Aarhus Universitet henter EU-bevilling på 38 millioner kroner'.

Novo Nordisk Fonden støtter ny forskning i børns udvikling og trivsel

Novo Nordisk Fonden har netop bevilget næsten 6 millioner kroner til forskning i, hvorvidt sociale indsatser virker, og hvilke forhold der har betydning for, om de virker. Bevillingen går til SFI og skal finansiere projektet ’Børns Udvikling og Trivsel – Database og Analyse’.

Projektet gør det muligt for forskere på SFI at starte en stor forløbsundersøgelse, der vil følge 30.000 børn i en årrække. Projektet vil derfor indsamle vigtig viden, som blandt andet kan få betydning for den måde, man benytter konflikthåndteringsværktøjer i forbindelse med skilsmisse i børnefamilier.

I artiklen 'Novo Nordisk Fonden støtter ny forskning i børns udvikling og trivsel' kan du læse meget mere om det nye projekt.

Lundbeckfonden giver 60 millioner til forskning i syge hjerner

10. maj 2017: Lundbeckfonden har netop bevilget 60 millioner kroner til at fortsætte arbejdet på DANDRITE-centeret på Aarhus Universitet.

På DANDRITE-centret er forskere blandt andet i gang med at undersøge den molekylære biologi bag forskellige hjernelidelser som Parkinsons og Alzheimers, depression og ADHD, og ligeledes af basale mekanismer af sanseapparatet, initiativ, hukommelse og kontrol af muskelbevægelser.

Du kan læse meget mere om den store bevilling i artiklen 'Lundbeckfonden giver 60 millioner til forskning i syge hjerner'.

Hjerteforsker modtager fornem forskerpris

6. maj 2017: Den danske forsker og overlæge ved Rigshospitalet Christian Hassager har netop modtaget prisen som Årets Forsker. Christian Hassager er speciallæge i kardiologi og har de sidste 20 år forsket i udvikling af ekkokardiografiske metoder, behandling af hjertestopoverlevere og intensiv kardiologi.

Prisen er blevet uddelt siden 1994 og er de sidste to år blevet sponsoreret af Hjerteforeningen.

Du kan læse mere om prisen Årets Forsker og Christian Hassagers forskning i artiklen 'Hjerteforsker modtager fornem forskerpris'.

Forskningsråd uddeler 633 millioner: Disse projekter får mest

4. maj 2017: Det Frie Forskningsråd har tildelt 663 millioner kroner til 200 nye forskningsprojekter, som skal igangsætte banebrydende forskning over hele Danmark.

Forskningsprojekterne skal være med til at igangsætte banebrydende forskning over hele landet med betydning for samfund og erhverv.

Du kan læse mere om, hvilke forskningsprojekter der modtager støtte, i artiklen 'Forskningsråd uddeler 633 millioner: Disse projekter får mest'.

Skoleforsker vinder videnskabens X Factor

30. april 2017: Ph.d.-studerende ved Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab på Københavns Universitet Louise Klinge har netop vundet dette års Ph.d. Cup. En konkurrence, hvor unge forskere kæmper om levere den mest fængende fortælling om deres ph.d.-afhandling.

Og selvom en ph.d.-afhandling med titlen ’Lærernes relationskompetence’ umiddelbart lyder svær at præsentere på spændende vis, var det netop, hvad Louise Klinge formåede at gøre. En evne, som sikrede hende førstepladsen foran de andre fire finalister.

Du kan læse meget mere om Louise Klinges sejr i artiklen 'Skoleforsker vinder videnskabens X Factor'.

56 millioner års tilbageblik udløser Årets Danske Forskningsresultat 2016

28. april 2017: Klimaforskerne Gary Shaffer, som er professor ved Niels Bohr Institutet på Københavns Universitet, og Jens Olaf Pepke Pedersen, som er seniorforsker ved Danmarks Tekniske Universitet (DTU), har netop vundet Videnskab.dk’s læserpris, Årets Danske Forskningsresultat, for kalenderåret 2016.

Prisen blev uddelt til et arrangement, der blev afholdt i Videnskab.dk's lokaler i Valby.

Det prisvindende studie viser, at når Jordens temperatur stiger, kan virkningen af CO2 blive kraftigere – og dermed kan klodens temperaturer stige endnu mere end ventet. Forskerne har beskrevet effekten ved at studere klimaet under en global opvarmning, som skete for cirka 56 millioner år siden.

Du kan læse meget mere om klimastudiet og den fornemme pris i artiklerne 'Vinderne af Årets Danske Forskningsresultat: Sejr for klimaforskningen' og '56 millioner års tilbageblik udløser Årets Danske Forskningsresultat 2016'.

Dansk professor i rygmarvsskader modtager ærefuld amerikansk pris

27. april 2017: Den danske professor Fin Biering-Sørensen har netop modtaget den ærefulde pris ASIA Lifetime Achievement Award 2017. En pris, som kun tre gange tidligere er blevet givet til en ikke-amerikaner.

Fin Biering-Sørensen har været en central person i den internationale standardisering af al dataindsamling vedrørende personer med rygmarvsskader og det er også en af grundene til, at han modtager prisen.

Du kan læse meget mere om Fin Biering-Sørensen og den fornemme pris i artiklen ‘Dansk professor i rygmarvsskader modtager ærefuld amerikansk pris’.

To talentfulde kræftforskere får 11 millioner hver

25. april 2017: Novo Nordisk Fonden har bevilliget to stipendier af 11 millioner hver kræftforskerne Petra Hamerlik fra Kræftens Bekæmpelse og Ulf Ørom fra Aarhus Universitet.

Midlerne er bevilget til to projekter. Målet med det første er, at det vil føre til mere viden om den aggressive hjernekræft gliblastom. Det andet projekt skal danne basis for nye eksperimentelle og terapeutiske værktøjer for kræftbehandling.

Du kan læse mere om bevillingen i artiklen: ‘To talentfulde kræftforskere får 11 millioner hver

Dansk topforsker bliver ny direktør for Nationalmuseet

24. april 2017: Den danske antropolog og topforsker Rane Willerslev bliver den 1. juli 2017 ny direktør for Nationalmuseet. Her afløser han den afgående direktør Per Kristian Madsen, som har siddet på pinden i 9 år.

»Mit mål er at udbygge museets faglige tyngde og frigive dets kreative energi, så det bliver et udfordrende, vildt og engagerende sted for de besøgende. Ved at sprænge faglige rammer indenfor forskning, bevaring og formidling skal museet afdække nye historiske mysterier, udforske menneskets kulturelle mangfoldighed og udfordre etablerede sandheder.«

Rane Willerslev er særligt kendt som den danske Indiana Jones, der i forbindelse med sin forskning har måtte gemme sig i den sibiriske ødemark på flugt fra den russiske mafia.

Du kan læse mere om Rane Willerslevs udnævnelse i artiklen: ‘Dansk topforsker bliver ny direktør for Nationalmuseet

Dansk Grundforskningsfond investerer 1 milliard i forskning

19. april 2017: Danmarks Grundforskningsfond investerer 600 millioner kroner og afsætter yderligere 400 millioner kroner til 10 nye Centers of Excellence. Centrene bliver etableret for en seksårig periode med mulighed for fire års forlængelse under forudsætning af en tilfredsstillende midtvejsevaluering.

De nye centre skal være med til at sætte en international standard for innovativ forskning og flytte forskningsfronten på hver deres områder.

Du kan læse mere om investeringen i artiklen ‘Dansk Grundforskningsfond investerer 1 milliard i forskning’.

Nyt center skal røbe hemmeligheden om galaksers dannelse

19. april 2017: Danmarks Grundforskningsfond har bevilget op til 66 millioner kroner til det nye grundforskningscenter ‘Cosmic Dawn Center’. Centret skal give svar på, hvornår og hvordan de første galakser blev dannet.

Det nye center vil benytte nye avancerede faciliteter og superteleskoper til at levere denne vigtige nye viden om de første stjerner og galaksers tilblivelse. Det vil dermed være med til at sætte dansk forskning i en førerposition, når det kommer til forståelsen af det tidlige univers.

Centret er et af de ti ‘Center of Excellence’ som Danmarks Grundforskningsfond har investeret 1 milliard kroner i at åbne.

Du kan læse meget mere om det nye forskningscenter i artiklen ‘Nyt center skal røbe hemmeligheden om galaksers dannelse’.

Nyt grundforskningscenter skal kaste lys over privathedsbegrebet

19. april 2017: Danmarks Grundforskningsfond har investeret op til 50 millioner i et nyt grundforskningscenter, der skal kaste lys over privathed-begrebets historie. Centeret vil forsøge at besvare, hvor grænsen går for privathedens fred, og hvilken funktion privatlivet udfylder.

Centret vil blive ledet af professor (MSO) Mette Birkedal Bruun, og vil blive placeret på Det Teologiske Fakultet på Københavns Iniversitet.

Centret er endnu et af de ti ‘Center of Excellence’ som Danmarks Grundforskningsfond har investeret 1 milliard kroner i at åbne.

Du kan læse mere om det nye center i artiklen ‘Nyt grundforskningscenter skal kaste lys over privathedsbegrebet’.

Internettets grundlægger får datalogiens nobelpris

7. april 2017: Britiske Tim Berners-Lee vinder Turing-prisen - også kaldet datalogiens nobelpris - for at have grundlagt det moderne internet. Det skriver forskning.no.

Turing-prisen uddeles én gang årligt af amerikanske Association for Computing Machinery og er en af de mest præstigefyldte priser inden for datalogien.

Læs mere om Tim Berners-Lee og Turing-prisen her: Manden bag Word Wide Web får fornem pris.

Trygfonden giver over 2 millioner til motivering af rygestop

31. marts 2017: TrygFonden bevilger 2.188.102 kroner til Charlotta Pisinger fra Forskningscenter for Forebyggelse og Sundhed, Region Hovedstaden.

Midlerne skal bruges på et projekt, som vil belønne rygere for at deltage i rygestopkurser.

Formålet med projektet er at øge tilslutningen til rygestopkurserne og få flere rygere til at gennemføre med succes og mindst fastholde rygestoppet.

Læs mere om bevillingen her: Trygfonden giver over 2 millioner til motivering af rygestop

Førende hjerneforskere får 40 millioner hver

31. marts 2017: To bevillinger fra Lundbeckfonden på hver 40 millioner kroner går til ægteparret Maiken Nedergaard og Steven Goldman ved Center for Neuroscience på Københavns Universitet. De er begge nogle af verdens førende forskere inden for neurovidenskab.

De to bevillinger skal føre til bedre behandling af henholdsvis kroniske smerter og degenerative hjernesygdomme.

Læs mere om bevillingen her: Førende hjerneforskere får 40 millioner hver.

Danmarks første professor i computerspil

29. marts 2017: Danmarks IT Universitet har netop udnævnt Espen Aarseth til professor i spilvidenskab. Dermed Danmark dermed fået sin første professor i computerspil.

»Der et stort behov i samfundet for at forstå, hvordan computerspil fungerer på godt og ondt, og hvad de gør og ikke gør. Fører spil til vold, aggression, afhængighed, læring, sundhed og så videre? Der er vældig mange spørgsmål om, hvad spil gør ved os, som vi har stillet os selv i 35 år, og som stadig ikke er besvaret godt nok,« udtaler Espen Aarseth til ITU.

Du kan læse mere om Espen Aarseths nye titel her: Danmarks første professor i computerspil.

Million til forebyggelse af radikalisering

27. marts 2017: TrygFonden har netop bevilliget en million til tænketanken 'Ret & Sikkerhed', der ønsker at skabe en platform for debat om sikkerhedsmæssige trusler mod Danmark.

Pengene er bevilliget til et projekt, der har fokus på terror og på at forebygge, at unge bliver rekrutteret til at tage del i terrorhandlinger.

Det er terrorekspert og medstifter af 'Ret & Sikkerhed' Anja Dalgaard Nielsen og journalist Lotte Lund, der står bag projektet, som du kan læse mere om her: Million til forebyggelse af radikalisering.

Dansk filolog modtager ’den lille Nobelpris’.

21. marts 2017: Den danske filolog og middelalderforsker Sten Ebbesen er af Det Kongelige Svenske Videnskabsakademi blevet tildelt den prestigefulde Gad Rausing-pris for enestående humanistisk forskning.

Sten Ebbesen er ansat som professor ved Saxo-Instituttet på Københavns Universitet, hvor han har været med til at udvikle forskningsmiljøet i klassisk filologi og middelalderfilosofi. Det har han eksempelvis gjort ved at udgive en række græske og latinske værker, som blandt andet vil kunne bruges i forskningen af filosofiske tekster.

Her kan du læse mere om begivenheden: Dansk filolog modtager ’den lille Nobelpris’.

11 forskere modtager 400 milllioner kroner

20. marts 2017: Villumfonden har netop bevilget 400 millioner kroner til 11 topforskere inden for teknik og naturvidenskab. Det skriver fonden i en pressemeddelelse.

Denne artikel er en del af ForskerZonen, som er stedet, hvor forskerne selv kommer direkte til orde. Her skriver de om deres forskning og forskningsfelt, bringer relevant viden ind i den offentlige debat og formidler til et bredt publikum.

De 11 forskere skal blandt andet forske i ubrydelig kryptering af kommunikation, designe biler, robotter og fly med mindst muligt materiale samt lave iskerneboringer i Grønland, som skal afsløre kommende havvandsstigninger og klimaforandringer.

Læs mere om forskerne og deres bedrifter i artiklen Fond giver 400 millioner til 11 danske forskere.