Zombier, naturpiger og leverpostejsdanskere
Videnskab.dk’s bloggere er vendt frygteligt tilbage fra sommerferie og skriver som altid flittigt om bl.a. film, sprog og reklame-sexisme.
Billede inspireret af kultfilmen Night of the living dead, der introducerede verden til zombier. (Foto: ( kurtz ) via photo pin cc)

Selvom sommerferien er slut, og dagligdagen igen har vundet indpas, har Videnskab.dk’s bloggere fundet tid til at hamre i tastaturet og producere blogindlæg ad libitum. Her kommer et overblik i kort form.

Zombier er det nye sort

De levende døde er nærmest umulige at komme udenom, hvad enten det er på tv, i tegneserier eller computerspil. Det har resulteret i en blog, der forklarer de allestedsnærværende zombiers opstand og popularitet.

»Efter 9/11 oplevede vi, hvordan verden kan styrte sammen som følge af en skjult, menneskabt trussel. Zombien er et godt billede på denne frygt for samfundets skrøbelighed… Det er historier om vores kamp mod vores eget forfald,« skriver Jonas Trier-Knudsen, cand.mag. i Moderne Kultur, spildesigner, i sin blog.

Ramadanen og den hellige gral

Det gik ikke ubemærket hen, at DR P3 i august satte fokus på den muslimske højtid Ramadanen. Kontroverserne førte til et blogindlæg fra Ib Bondebjerg, professor i film- og medievidenskab, Københavns Universitet.

Ib Bondebjerg skriver i sit blogindlæg om danske dokumentarfilm og et multikulturelt Danmark, hvor man måske kan samles om Matador og fodboldlandsholdet, men ikke nødvendigvis tilhører samme gruppe eller kultur. 

Erik David Johnson, cand.it, jagter i stedet matematikken i sproget, der også er kendt som sprogfilosofiens hellige gral, i sin blog 'Dit sprog indeholder dine følelser og erfaringer'.

Naturvidenskab er en pigeting eller..?

Da EU-kommissionen lancerede en reklamefilm i forbindelse med en kampagne for at få flere piger til at interesse sig for naturvidenskab, var der mange, der ikke vidste, om de skulle grine eller græde.

Kristian H. Nielsen, Lektor, Center for Videnskabsstudier, Det Naturvidenskabelige Fakultet, Aarhus Universitet, skriver i sin blog:

»De, som ikke grinte af videoen, så den som sexistisk, fornærmende og dum. Forklaringen på den ufrivilligt komiske trailer er ifølge EU-kommissionen, at reklamebureauets fokusgrupper bestående af teenagepiger havde forklaret, at de gik mest op i makeup og mode, og at videnskab for dem var en tør, kedelig og verdensfjern affære.«

Du kan se den famøse video ved at følge linket i blogindlægget.

Barbiedukker i rummet

Hvis du synes, barbiedukker og rumeventyr lyder som en god kombination, er Thore Bjørnvigs, mag. art. i religionsvidenskab, blogindlæg lige i skabet. Her gennemgås rumlegetøjets historie minutiøst for dem med hang til actionfigurer.

Hvis du synes, det lyder mere fristende at komme bag kameraret på en forskningsartikel, giver Magnus Kjærgaard, postdoc ved Cambridge University, dig muligheden i et blogindlæg.

Hvad er talent, og hvordan dyrkes det?

Billede fra EU-kommissionens reklamefilm, der skal få flere piger til at interesse sig i naturvidenskab. (Foto Science-Girl-Thing.eu)

De fleste bemærkede sikkert, at sommeren bød på et sportsarrangement i London. Det kastede flere blogs af sig, blandt andet et om talent og talentdyrkelse.

»Ifølge den svenske forsker Anders Ericsson har dem, der bryder lydmuren for deres felt, lagt i omegnen af 10.000 timer eller over 5 år uden ferie, før de blev 20,« skriver Andreas Lieberoth, ph.d-studerende i psykologi, Aarhus Universitet, i sin blog.

Andreas Lieberoth er flittig ved tastaturet og prøver i en anden blog at forklare sportsklicheen om, at man ikke vinder sølv, men taber guld.

Læs også:

En lang dag i høj sol og med isbjørnebesøg

Dokumentarismen og den digitale virkelighed

Brætspil stormer frem

Spis efter din ”Bakterie-type”

Videre til Canada

Med film locations som ’muser’ - Om eksperimentet FarOutFilm - del 1

Med film locations som ’muser’ - Om eksperimentet FarOutFilm - del 2

... Eller følg os på Facebook, Twitter eller Instagram.

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.


Se den nyeste video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab og sundhed henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's Center for Faglig Formidling med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.