Stem på Årets Danske Forskningsresultat 2012
AFSTEMNING: Hvem har skabt det flotteste forskningsresultat i Danmark i år? Giv din favorit en stemme.

Gorillaer, vulkaner, og nye målemetoder i kampen mod kræft. Du kan nu stemme på Årets Danske Forskningsresultat (Illustration: Mette Friis Mikkelsen)

Fra det langtidsholdbare demokratis hemmelighed til jordlignende planeter:

Danske forskere har igen i år frembragt fremragende forskningsresultater, hvoraf nogle har gjort os klogere på verden, mens andre har resulteret i konkrete produkter.

Videnskab.dk vil gerne hylde de bedste danske forskningsresultater fra 2012 og derfor kårer vi igen år Årets Danske Forskningsresultat.

Læsere og universiteter har indstillet ca. 35 forskere eller forskergrupper til den ærefulde pris.

Herefter har redaktionen på Videnskab.dk barberet feltet ned til 10 nominerede, som alle har leveret forskningsresultater på højeste niveau.

Læs og stem

Og her er det så, at vi overlader det til jer, kære læsere:

Hvem af de 10, mener I, fortjener prisen for Årets Danske Forskningsresultat 2012?

Læs om forskningen her - og stem i den røde boks nederst på siden.

Hvis stemmeboksen ikke vises, så klik her for at åbne den i et nyt vindue

Du kan stemme frem til og med søndag den 25. november.

Dansk kamera kan fotografere kemiske stoffer, Jeppe Seidelin Dam, Peter Tidemand-Lichtenberg, Christian Pedersen, Institut for Fotonik, Danmarks Tekniske Universitet

Stærke stater holdt demokratiet fra døren, Jacob Gerner Hariri, Institut for Statskundskab, Københavns Universitet

Levende el-kabler opdaget i Aarhus havn, Lars Peter Nielsen, Nils Risgaard-Petersen, Andreas Schramm, Christian Pfeffer, Steffen Larsen, Jie Song, Mingdong Dong, Flemming Besenbacher, Rikke Louise Meyer, Kasper Urup Kjeldsen, Lars Schreiber, Yuri A. Gorby, Mohamed Y. El-Naggar, Kar Man Leung, Institut for Bioscience, Aarhus Universitet

Jordlignende planeter kan dannes omkring vidt forskellige typer stjerner, Lars A. Buchhave, Martin Bizzaro, Anders Johansen, Niels Bohr Institutet og forskningscentret Starplan, Københavns Universitet

Ny bioteknologisk metode skaber bæredygtig udnyttelse af rapsaffald til dyrefoder, Barbara Halkier, Hussam Nour-Eldin, Tonni Grube Andersen, Meike Burow, Svend Roesen Madsen, Morten Egevang Jørgensen, Carl Erik Olsen, Institut for Plante- og Miljøvidenskab og Grundforskningscentret DynaMo, Københavns Universitet.

Ny dansk test bruger zebrafisk til at afsløre hormonforstyrrende stoffer, Henrik Holbech, Karin L. Kinnberg, Poul Bjerregaard, Gitte L. Petersen, Biologisk Institut, Syddansk Universitet

Et snapseglas vand afslører hele søens liv, Philip Francis Thomsen, Jos Kielgast, Lars L. Iversen (Sektion for Ferskvandsbiologi, Københavns Universitet), Carsten Wiuf (Center for Bioinformatik, Aarhus Universitet), Morten Rasmussen, M. Thomas P. Gilbert, Ludovic Orlando, Eske Willerslev, Center for Geogenetik, Københavns Universitet

Ny metode påviser for første gang sammenhæng mellem kræft og akrylamid, Pelle Thonning Olesen, DTU Fødevareinstituttet, Anja Olsen, Kræftens Bekæmpelse, Henrik Lauritz Frandsen, DTU Fødevareinstituttet, Kim Overvad, Aarhus Universitet, Jane Christensen, Kræftens Bekæmpelse, Kirsten Frederiksen, Kræftens Bekæmpelse, Malene Outzen, Kræftens Bekæmpelse, Jytte Halkjær, Kræftens Bekæmpelse og Anne Tjønneland, Kræftens Bekæmpelse

Præcis datering af supervulkan-udbrud, der ændrede klimaet, Michael Storey fra Institut for Miljø, Samfund og Rumlig Forandring, Roskilde Universitet med bidrag fra Anders Svensson fra Niels Bohr Institutet, Københavns Universitet, som for nylig har publiceret et resultat om samme vulkanudbrud.

Gorillaens genom giver ny viden om menneskets udvikling, Thomas Mailund, Julien Dutheil, Asger Hobolth, Lars N. Andersen, Kasper Munch, Mikkel Shierup, Center for Bioinformatik, Aarhus Universitet