Høj hjerneaktivitet er ikke lig med skarp hjerne
En ph.d.-studerende i neuropsykolog har overtaget hjernebloggen på Videnskab.dk. I sit første blogindlæg argumenterer han for, at højere hjerneaktivitet ikke er et bevis for, at de små grå er blevet kvikkere.

En opgave får hjernevindingerne i omdrejninger, hvis man ikke ved, hvordan man skal løse den. (Foto: Colourbox)

Så skete det endelig! Efter lang tids utrættelig søgen er det lykkedes Videnskab.dk at finde en ny hjerneblogger, der vil guide læserne rundt i hjernens allerdybeste kringelkroge.

Den nye mand på posten er ph.d.-studerende i kognitiv videnskab Jonas Kristoffer Lindeløv, der forsker i hjerne og tankeprocesser ved Cognitive Neuroscience Research Unit (CNRU).

I sit første blogindlæg bruger han sine små grå til at fundere over, om det at have en heftig hjerneaktivitet nu også virkelig er et udtryk for, at hjernen er forbedret, som mange forskere ellers så skråsikkert konkluderer i deres videnskabelige artikler.

Faktisk er det tit lige omvendt, pointerer han – en pianist behøver f.eks. ikke at anslå så mange af sine hjernevindinger for at få sine fingre til at danse hen over tastaturet. Fingrene kører på autopilot, fordi spilleteknikken for længst er blevet banket på plads. Hjerneaktiviteten siger derfor i sig selv ikke noget om, hvorvidt en øvelse har gjort hjernen mere skarp eller ej.

Blogger vil ændre læsernes syn på hjerner

At en heftig hjerneaktivitet skulle være et tegn på en skarpere hjerne er blot én af de mange hverdagsforestillinger, som den nye hjerneblogger har tænkt sig at udfordre.

»Mit mål med bloggen er intet mindre end at ændre den måde læserne taler og tænker om hjerner. For at opnå det, vil indlæggene både være fascinerende og provokerende - men altid på videnskabens præmisser,« siger ph.d.-studerende Jonas Kristoffer Lindeløv.

Snedige tricks på netdatinging

Indlægget fra den nye hjerneblogger er langt fra det eneste guldkorn, du kan underholde din hjerne med i Videnskab.dks spændende blogsektion.

Et andet blogindlæg, du med fordel kan dykke ned i, er skrevet af ph.d. I retorik Tanja Juul Christiansen og handler om, hvordan netdatere fremstiller sig selv.

I indlægget Sunde mænd og glade kvinder – elitens fremstilling på nettet kan du læse om, hvordan netdatere gennem en stribe snedige tricks forsøger at skabe kontakt til nogle læsere og undgå andre. 

Hvis ikke det er noget for dig, så hyg dig i stedet med Lad os malke co-kreation-koen – med udgangspunkt i mange konkrete eksempler slår ph.d.-studerende i kunsthistorie og køn Gry Høngsmark Knudsen fast med syvtommersøm, at negativ omtale af et produkt i sociale medier som Youtube og Facebook ikke er det samme som god reklame. 

Vel mødt i vores blogunivers!

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.