Forskningsformidling: Lad din passion skinne igennem
Carl Johan Sundberg fortæller i et interview med Videnskab.dk om den glæde og selvudvikling, han har opnået ved at formidle sin forskning

Her ses den passionerede svenske fysiolog Carl Johan Sundberg, som du kan opleve til den store europæiske videnskabskonference EuroScience Open Forum (ESOF), der i år finder sted i Carlsberg Byen i København.

Her ses den passionerede svenske fysiolog Carl Johan Sundberg, som du kan opleve til den store europæiske videnskabskonference EuroScience Open Forum (ESOF), der i år finder sted i Carlsberg Byen i København.

Selvudvikling og glæden ved at hjælpe andre. Det er den fortjeneste du får, når du lægger tid og arbejde på at dele din forskning, siger Carl Johan Sundberg, MD, centerleder på afdeling for Bioentrepreneurskab på Karolinska Instituttet i Sverige. Sundberg var en af grundlæggerne af den internationale science festival og konference Euroscience Open Forum, ESOF, der i år gæster København.

ESOF-konferencen handler om at bygge bro mellem forskere og resten af samfundet. I den anledning har Videnskab.dk interviewet Carl Johan Sundberg om hans erfaringer med populær formidling. Interviewet indgår i Videnskab.dk's engelsksprogede formidlingshåndbog, der lanceres i forbindelse med ESOF.

Hvordan begyndte du at formidle din forskning til befolkningen?

»Allerede da jeg var medicinstuderende, underviste jeg yngre studerende i humanfysiologi. Nogle år senere fik jeg et stipendiat til mediepraksis for at lære mere om videnskabelig journalistik. Jeg arbejdede på Svenska Dagbladet (et af de førende dagblade i Stockholm) og på ABC Television i USA.«

»En af de bedrifter, som jeg er særlig stolt af, er iværksættelsen af Euroscience Open Forum, som finder sted hvert andet år. I 1998 blev jeg involveret i Euroscience, som er en paneuropæisk græsrodsorganisation for videnskabsfolk, der arbejder på at fremme videnskab og teknologi i Europa. Da jeg blev medlem af bestyrelsen i december 1999, foreslog jeg, at Euroscience skulle arrangere et stort tilbagevendende interdisciplinært møde, som skulle afholdes for første gang i Stockholm i 2004.«

Fakta

Mød Carl Johan Sundberg i København

Carl Johan Sundberg deltager i den store videnskabskonference EuroScience Open Forum i København sidst i juni. Her holder han oplæg om sundhedsvidenskabelig forskningsformidling og risiko for nye infektioner.

ESOF-konferencen handler om at bygge bro mellem forskere og resten af samfundet. I den anledning har Videnskab.dk interviewet Carl Johan Sundberg om hans erfaringer med populær formidling.

Interviewet indgår Videnskab.dk's nye engelsksprogede håndbog i forskningsformidling: 'Share your research'. Bogen lanceres ved ESOF, hvor alle deltagere modtager et gratis eksemplar.

»Efter mere end fire års hårdt arbejde, blev første ESOF som håbet afholdt i 2004, under mit lederskab. Da befolkningen er en kæmpe bidragsyder til videnskabsbevillinger, og de videnskabelige resultater er vigtige for os alle, og viden er en af demokratiets byggesten, var et af de vigtigste formål for ESOF, at forskere skulle række ud og involvere sig i en dialog omkring videnskab. Outreach-programmet tiltrak 12.000 mennesker og inddrog hands-on eksperimenteren og nysgerrighedsbaserede spørgsmål som nøgleelementer.«

Når du formidler, overvejer du så, hvordan dine forskerkollegaer reagerer på det du siger?

»Nej – hvis du begynder at tænke på den slags ting, vil budskabet til den egentlige målgruppe blive mindre relevant. Men det er rart at få feedback fra kollegaer efter tv- eller radiointerviews. Jeg tror også, at der er sket et skifte i attituden mod et mere positivt syn på, at forskere selv går til orde i offentligheden.«

Hvordan ved du, hvornår du skal gå på kompromis med nøjagtigheden for at peppe din formidling lidt op og omvendt, hvornår du skal holde dig stringent til det videnskabelige?

»Det er en hårfin balance, men det er yderst vigtigt at være forståelig og inspirerende uden at modsige de videnskabelige beviser. Et citat af Einstein reflekterer over dette i en kortfattet vending: ’Alt skal gøres så simpelt som muligt, men ikke simplere’. Derudover er det vigtigt, for at forbedre læsefærdigheden inden for videnskab og skabe en troværdighed, at udtrykke en tvivl og understrege, at den videnskabelige metode yderst sjældent giver en absolut sikkerhed. Det bør også blive nævnt, at ’oversimplificeringer’ kan være brugbare, så længe de er kontekstualiserede og udelukkende bliver brugt til at give en overordnet forståelse.«

»Vær forberedt på at sige ’vi ved det ikke’, når det er nødvendigt. Videnskab handler om rationelle overvejelser, ikke stærke overbevisninger.«

Carl Johan Sundberg

Hvad er dine bedste råd til andre forskere om formidling?

»Lad din passion skinne igennem – for emnet og for måden viden bliver skabt ved videnskabelig metode. Desuden, anerkend at de fleste spørgsmål i bedste fald kun har provisoriske svar og yderst sjældent har endegyldige svar. Vær forberedt på at sige ’vi ved det ikke’, når det er nødvendigt. Videnskab handler om rationelle overvejelser, ikke stærke overbevisninger.«

Hvad opnår du personligt ved formidling?

»Den direkte fortjeneste er, når jeg føler, at jeg har hjulpet til at indgyde en nysgerrighed hos folk og pirke deres interesse for videnskab og dets indsigter. Det i sig selv er en enorm glæde.«

»Med min lægevidenskabelige baggrund og kliniske erfaring og som aktiv forsker i fysiologi, tror jeg, at jeg er rustet til at møde menneskers spørgsmål med en integreret bred indsigt i humanbiologi.«

»Jeg tror også, at ’den bedste måde at lære på er at undervise.’ Denne sætning afspejler den primære drivkraft bag mine intense og omfattende uddannelses- og populariseringsaktiviteter. Hvis undervisningen, og den indlæring, den skulle medføre, skal have en effekt, er det essentielt, at de uddannende aktiviteter passer til den enkelte persons baggrund, vidensniveau, ambitioner og motivation. Min fornøjelige rolle som ’populariserer af videnskab’ har givet mig muligheden for at formidle medicinsk og videnskabelig viden direkte til den almene befolkning, børn, unge og forskellige beslutningstagere. Det er meget krævende, men også lærerigt og giver færdigheder til at kunne balancere på den hårfine grænse mellem simplicitet og korrekthed.«

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.


Se den nyeste video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab, klima og sundhed henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's Center for Faglig Formidling med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.