Sponseret af Det Kongelige Bibliotek

Det Kongelige Bibliotek, Nationalbibliotek og Københavns Universitetsbibliotek, er en del af Kulturministeriet. 

Sådan kaprer man et hit
Det kan være en god idé at genindspille en sang, der er på vej op ad hitlisten. Her er historien om, hvordan Bjørn Tidmand scorede sit livs største hit ved en hitkapring.

Musikeren Bjørn Tidmand fik sit livs største succes med "Lille sommerfugl". Men faktisk var sangen 'kapret' fra Malihini Kvintetten. (Foto: Bjørntidmand.dk)

Musikeren Bjørn Tidmand fik sit livs største succes med "Lille sommerfugl". Men faktisk var sangen 'kapret' fra Malihini Kvintetten. (Foto: Bjørntidmand.dk)

I forsommeren 1968 dukkede en gammel dansk sang pludselig op på de danske hitlister.

”Lille sommerfugl”, som var blevet skrevet allerede i 1921, var blevet indspillet af Malihini Kvintetten allerede i 1966, og det var deres indspilning, som nu hittede med to års forsinkelse.

De havde dog ikke sangen for sig selv i lang tid, for da de nåede førstepladsen på hitlisterne, fik de selskab af Bjørn Tidmand, som nu også havde indspillet sangen.

Et par ugerne senere overhalede han Malihini Kvintetten, og da årets hitlister blev gjort op, lå Tidmand øverst. Sangen blev hans livs hit, og har fulgt ham siden.

Hitkapringens ædle kunst

”Hijacking hits”, på dansk ”hitkapring”.

Sådan beskriver en amerikanske populærmusikforsker Michael Coyle en ganske særlig måde at lave en ny version af en sang, der allerede har været indspillet med en anden kunstner, i artiklen ”Hijacked Hits and Antic Authenticity: Cover Songs, Race, and Postwar Marketing” (Coyle 2002).

Det drejer sig specifikt om, at man indspiller en sang, der er på vej frem, eksempelvis på en hitliste, og efterfølgende lykkes med selv at få større succes med sangen, end den oprindelige kunstner.

Coyles eksempler er primært hentet fra det amerikanske musikmarked i 1950’erne, hvor denne praksis var særdeles udbredt på grund af raceadskillelsesproblematikkerne.

Det var nærmest hverdagskost, at hvide kunstnere, eller rettere deres producere og managers, studerede Billboards lister over R&B og snuppede de bedste.

Det er, som Coyle pointerer, vigtigt at påpege, at der for det meste ikke var tale om en juridisk problematisk praksis. Kapringsbilledet er nærmere rettet mod en opfattelse af, at sange tilhører den, der fremfører den.

Denne praksis var på ingen måde kun kendt i USA.

Det var for det meste også sådan, man gjorde, når man lavede dansksprogede versioner af udenlandske sange i 1950’erne, og selv inden for Danmarks grænser, blev der flittigt kapret hits.

Efterhånden blev der dog længere mellem disse tilfælde i takt med, at der i stigende grad blev fokuseret på kunstnerne fra mediernes side.

Sang og sanger blev ganske enkelt forstået som forbundne på en helt anden måde end tidligere, og begreber som ”originalindspilningen” dukkede op i musikannoncerne i begyndelsen af 1960’erne.

I 1968 blev den gamle hæderskronede praksis dog i den grad taget i brug igen. Hvis man studerer hitlisterne, ser det i hvert tilfælde sådan ud.

Små sommerfugle på Top 20

Fakta

Ugens Hit


Dette er den sjette i rækken af artikler, som forskningsbibliotekar på Det Kongelige Bibliotek Henrik Smith-Sivertsen hver uge skriver om forskning i dansk populærmusiks historie.


Artiklen er en forkortet udgave af en længere artikel på Det Kongelige Biblioteks hjemmeside

I uge 22 i 1968 sneg Malihini Kvintetten og Lille sommerfugl lige netop ind på DR’s Top 20.

Ugen efter var sangen oppe på 15. Pladsen, og efter endnu 14 dage, i uge 25, var den strøget helt til tops.

Netop denne uge debuterede Bjørn Tidmand med en ny version af den selvsamme sang.

Han gik ind på 19. Pladsen, og var ugen efter hoppet helt op på sjettepladsen. Endnu en uge senere var han nået helt op på andenpladsen, og da Malihini Kvintetten fortsat toppede listen, lå to versioner af samme sang altså på begge de øverste pladser. Det samme var tilfældet den følgende uge, men nu havde de byttet plads.

Sådan lå de side om side med Tidmand øverst helt frem til uge 31, hvor Malihini Kvintetten begyndte at miste pusten og gled ned på fjerdepladsen.

Bjørn Tidmand lå stadig øverst, og det blev han ved med helt frem til uge 38, hvor han måtte lade pladsen for The Beatles og Hey Jude efter i alt 10 uger på førstepladsen. På dette tidspunkt havde Malihini Kvintetten forlængst forladt listen. Først i uge 42, og dermed efter i alt 21 uger, hvis man regner begge versioner med, kunne sommerfuglen folde sine vinger ud og blive til støv, da også Tidmands udgave forlod listen.

At lille sommerfugl var en populær sang i 1968, er lidt af en underdrivelse.

På listen over årets hits i 1968 lå Bjørn Tidmand øverst med sin version af sangen og Malihini Kvintetten på fjerdepladsen.

Hvorfor netop denne sang blev så populær, er der mange mulige forklaringer på. En af dem kunne være, at der var mange, der kendte den i forvejen.

En gammel sommerfugl

Historien bag Lille sommerfugl er ret velkendt.

Den blev skrevet allerede i 1921 i forbindelse med dette års Tivolirevy, hvor den blev sunget af en af tidens helt store revy- og filmstjerner, Ingeborg Bruhn-Bertelsen.

Melodien stod Elith Worsing for, mens teksten blev til i et samarbejde mellem Axel Andreasen og Ludvig Brandstrup. Sangen blev som så mange andre revyviser dengang hurtigt meget populær, og Bruhn-Bertelsen fik travlt med at optræde med den rundt om i landet. Hun indspillede den naturligvis også på grammofon, men hun havde den ikke for sig selv i lang tid, for allerede samme år kom der en alternativ indspilning med Oda Brochorst, som ligeledes havde medvirket i den Tivolirevy, hvor sangen var blevet sunget.

Bruhn-Bertelsen fik sidenhen en grum skæbne på grum af et mærkværdigt rygte om, at hun plejede kønslig omgang med sin sankt bernhardtshund.

Hun måtte faktisk rettens vej for at blive renset, men ret beset var hendes karriere ødelagt, og hun flygtede mere eller mindre til udlandet.

Alt dette var hun dog lykkeligt uvidende om i 1921, hvor sangen om sommerfuglen altså var en stor succes.

I de følgende årtier dukkede sangen op engang i mellem og tilhørte det klasiske refræn- og slagerrepertoire, da Malihini Kvintetten valgte at indspille en udgave af sangen i 1966.

De havde sikkert optrådt med den mange gange i forvejen ved de mange dansearrangementer, som havde udgjort den primære scene for orkestret, siden det kom til verden i begyndelsen af 1950’erne under navnet Malihini Hawaiians.

Aloha Hawaii

Som navnet angiver, var de stærkt influerede af Hawaii-musik, som var en af tidens meget populære bølger, og de første år var det primært denne stil, de spillede.

Forbindelserne til Hawaii var ikke kun musikalske, for Lissi Petersen, som sang for, var i midten af 1950’erne kæreste med den verdenskendte hawaiianske musiker Tau Moe, efter at de havde mødt hinanden ved en koncert i København. Sammen fik de flere børn, hvoraf pigerne Lei og Lupe må siges at have ført de musikalske traditioner videre.

Tau Moe gik dog siden tilbage til sin oprindelige kone, Rose, som han optrådte sammen med i hele sin karriere, men forbindelserne mellem Danmark og Hawaii har af naturlige årsager været stærke sidenhen i familien Moe.

Fra 1955 blev Malihini Kvintettens repertoire og stil mere varieret, hvilket sandsynligvis hang sammen med, at de for en tid fik en ny sangerinde ved navn Grethe Clemmensen, mens Lissi Petersen var gravid. Hun blev senere gift med guitaristen Jørgen Ingmann, og blev som bekendt en af Danmarks absolut førende sangerinder gennem tiderne.

Hun forlod dog Malihini Kvintetten efter kort tid, og på pladesiden levede orkestret en temmelig neutral tilværelse indtil 1968, hvor en to år gammel indspilning altså gik ind på hitlisterne. Kort tid efter kom altså Tidmands version.

Dette er en forkortet udgave af Henrik Smith-Sivertsens artikel. Læs hele artiklen på Det Kongelige Biblioteks hjemmeside.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

... Eller følg os på Facebook, Twitter eller Instagram.

Se den nyeste video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab, klima og sundhed henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's Center for Faglig Formidling med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.


Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.