YouTube skal finde rumeksperter
Studerende fra hele verden kan nu dyste om at få netop deres rumeksperiment udført af astronauter på Den Internationale Rumstation. Den spektakulære konkurrence YouTube Space Lab er skudt i gang på nettet.

Det er vigtigt, at unge mennesker på tværs af kloden fatter interesse for astrofysikken, så vi også i fremtiden har kloge hoveder, der kan udforske det ydre rum. Det er tanken bag en ny verdensoms­pændende konkurrence, som den populære webportal YouTube står bag.

YouTube Space Lab, som konkurrencen hedder, er et samarbejde mellem Det Europæiske Rumagentur, ESA, det amerikanske ditto NASA, computerproducenten Lenovo og firmaet Space Adventures, der tilbyder privatpersoner med store tegnebøger en sviptur i rummet.

Konkurrencen går i al sin enkelthed ud på, at unge studerende i alderkategorierne 14 til 16 år og 16 til 18 år kan komme med forslag til spændende og visionære rumeksperimenter, som skal udføres på Den Internationale Rumstation godt 390 kilometer over Jordens overflade. Det bedste forslag udvælges af et dommepanel, og vindereksperimentet bliver udført af astronauter i rummet og vist live på YouTube.

Verdens vildeste fysiktime kan ende på ISS

For at deltage i konkurrencen skal man uploade en kort video, hvor man præsenterer sin ide. Man kan deltage som enkeltperson eller i grupper af to eller tre. Eleverne skal i deres præsentation gøre rede for deres hypotese, deres metode og det resultat, de forventer af deres eksperiment.

Elevernes ideer bliver bedømt af et dommerpanel, der blandt andet tæller den berømte fysiker Stephen Hawking. Dommerne udvælger 60 finalister i starten af det nye år, og derefter bliver det muligt at stemme på sin favorit.

I marts 2012 offentliggøres to vindere, én fra hver alderskategori, og eksperimenterne vil blive udført på Den Internationale Rumstation i løbet af sommeren. De to vindere kan desuden vælge mellem to præmier: De kan komme til Japan og se deres opsendelsen af raketten, der skal fragte deres vindereksperiment til ISS, eller de kan tage en tur til Rusland og få vaskeægte rumtræning.   

YouTube kan øge fokus på astronomi

Det store mål med konkurrencen er ifølge arrangørerne at gøre unge studerende opmærksomme på og interesserede i astrofysik og rumforskning. Søren Breiting, der er lektor på Institut for Curriculumforskning på Danmarks Pædagogiske Universitet, glæder sig over konkurrencen, men advarer mod at tro, at den vil ændre væsentligt på astrofysikkens popularitet i folkeskolerne og gymnasierne.

»Vi ser ret ofte, at når man udefra ønsker fokus på et område, så laver man en konkurrence. Den her vil bestemt kunne medvirke til, at der kommer fokus på området, og det vil være stort for dem, der deltager og især for dem, der vinder. Men det er også en elitær konkurrence, for astrofysik ligger i den tunge ende. Jeg tror ikke, at konkurrencen er nok til at fastholde eleverne i det lange løb. Der er det lærerenes langsigtede undervisning rundt omkring på skolerne, der tæller,« siger Søren Breiting.

YouTube Space Lab åbnede for tilmeldinger i går aftes, og indtil videre er der lagt to bud på konkurrencens hjemmeside. Der er deadline for tilmeldinger 7. december.

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.


Se den nyeste video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab og sundhed henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's Center for Faglig Formidling med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.


Ugens videnskabsbillede

Se flere forskningsfotos på Instagram, og læs nyt om fusionsenergi, som DTU med forsøgsreaktoren på billedet nedenfor - en såkaldt tokamak - nu er kommet lidt nærmere.