Voyager 2 i problemer
NASA-ingeniører prøver netop nu at løse et problem med datatransmissionen fra rumsonden Voyager 2, der befinder sig ved Solsystemets yderste grænse.

Her en kunstners illustration af, hvordan NASAs rumsonde Voyager 2 udforsker den yderste grænse af heliosfæren, den magnetiske 'boble' rundt om solsystemet, som dannes af solvinden (Illustration: NASA/JPL-Caltech)

Der er knas med den ene af NASA's to identiske Voyager-sonder.

Siden den 22. april har der været fejl i de videnskabelige data, Voyager 2 har sendt tilbage til Jorden, så forskerne ikke kan afkode sondens målinger. Ingeniører fra NASA arbejder på at finde fejlen, så sondens målinger igen kan bruges.

Heldigvis ser det ud til, at sonden i sig selv har det godt. Ingeniørerne formoder, at problemet ligger i det system, der formatterer de videnskabelige data inden de sendes til Jorden. Søstersonden Voyager 1 er på alle fronter i fin form.

Længst væk fra solen

Voyager-sonderne blev opsendt for næsten 33 år siden - nærmere bestemt d. 20. august og 5. september 1977. Selvom det var Voyager 2, der blev sendt først af sted, overhalede Voyager 1 hurtigt dens tvilling, og den er nu det menneskeskabte objekt, der er kommet længst væk fra Solen. Netop nu befinder Voyager 1 sig 17,0 mia. km fra Solen, mens Voyager 2 'kun' er nået ca. 13,8 mia. km væk fra vores stjerne.

Voyager-sonderne blev oprindelig designet til en fire år lang mission, hvor de skulle undersøge Solsystemets to største planeter, Jupiter og Saturn. Således fløj Voyager 1 forbi Jupiter i marts 1979 og Saturn i november 1980. Voyager 2 passerede Jupiter og Saturn i hhv. juli 1979 og august 1981.

Da Solsystemets planeter stod i en sjælden, gunstig position og sonderne var i fin form, blev missionen dog forlænget, så Voyager 2 kunne flyve forbi både Uranus og Neptun. Sonden fløj forbi Uranus i januar 1986 og Neptun i august 1989 og leverede de hidtil bedste næroptagelser af de to gaskloder, deres måner og ringsystemer.

Enestående mulighed

Voyager 1 og 2 befinder sig nu ved Solsystemets yderste grænse og de to rumsonder er således en enestående mulighed for direkte at undersøge denne fjerne egn af vores planetsystem. Der er derfor god grund til at krydse fingre for, at NASA-ingeniørerne får løst problemet med Voyager 2's datatransmission.

Lavet i samarbejde med Tycho Brahe Planetarium