Se NASAs nye high-tech rumdragt
NASA har tryllet med teknologien og designet en teknisk avanceret rumdragt, der er lige så 'spacy' som universet selv.

Glem alt om trends og moderigtig påklædning. NASA har efter flere års venten krereret en ny rumdragt kaldet Z-2. Den nye rumdragt er nemlig det første komplette re-design af rumdragten i omkring 30 år.

Og ikke nok med at Z-2 ser bedre ud end originalen, så er Z-2 også udstyret med en perlerække af tekniske finesser, der sigter mod rumrejser og en dristig udforskning af uopdagede og fremmede verdener.

Der er tale om finesser, der ville få selveste kaptajn Kirk til at blive grøn i hovedet af misundelse, og det er der en god grund til. NASAs hold af designere har nemlig anvendt avancerede high-tech-materialer, der har gjort dragten lige så stram som en basketball, samtidig med at den også er let og bøjelig og tilpasset diverse missioner på landjorden:

»Hver rumdragt er skræddersyet til én bestemt mission, hvilke opgaver astronauterne skal udføre, hvorhenne de udfører dem, den planetariske vægtløshed, hvor varmt eller koldt det er, hvor mange gange de skal udføre opgaverne osv.,« forklarer projektleder på NASA, Amy Ross til wired.com.

Z-2 er planlagt til tests på den Internationale Rumstation, ISS, i 2017 og skal i brug i fremtidige missioner, når astronauter udforsker jordoverflader, hvor det er muligt at lande med et rumskib. Det gælder eksempelvis Mars og Månen, men også nye og uudforskede planeter i fjerne galakser langt borte.

Design af rumdragter er kompliceret arbejde

En af de største udfordringer ved at designe Z-2 var manglen på viden om, hvilken mission dragten skal bruges til løbende eksempelvis om det er en tilbagevenden til Månen eller en bemandet mission til Mars.

Problemet blev løst ved at bruge Mars som udgangspunkt for designet af Z-2, så NASAs designere undgik at skulle forholde sig til en uendelig række af valgmuligheder. Det skyldes ifølge Amy Ross, at gear, der er velegnet til den røde planet nemmere kan omdannes til også at tjene andre missioner.