Se kroppens mindste dele i fluorescerende farveorgier
En konkurrence hos et bioteknologi-firma har affødt en række imponerende billeder af blandt andet farvestrålende celler. Se galleriet her.

Hjerne-, muskel- og nyreceller, der lyser i psykedeliske farveorgier.

Naturligt ser det langtfra ud – men imponerende er det, når kroppens byggesten dekoreres med fluorescerende antistoffer. Dét i en grad, så antistofproducenten Sigma-Aldrich tidligere på året udskrev en fotokonkurrence. Her opfordrede de deltagerne til at indsende billeder, der er blevet til ved hjælp af firmaets produkter.

Billederne er siden blevet vurderet ud fra deres grad af innovation og forskningsmæssig relevans. Nu er semifinalisterne fundet, og iblandt de 12 fotografier er et dansk bidrag.

Antistoffer fortæller om cellers alder

Morten Juhl, der står bag første fotografi i galleriet herover, er kandidat i biomedicin ved Aalborg Universitet, hvor han til daglig beskæftiger sig med stamcelleforskning. Han forklarer, at antistoffer er nyttige redskaber, når man vil observere organismers mikroskopiske dele:

»Betegnelsen 'antistoffer' dækker over en lang række molekyler, der kan binde sig til forskellige dele af kroppens celler. I laboratoriet bruger vi dem til at observere, hvor i sit udviklingsstadie en celle er. Det kan vi gøre, fordi celler i forskellige udviklingsstadier ikke binder de samme antistoffer.«

Fluorescens bruges til identifikation – og fotokunst

Når antistofferne påhæftes fluorescerende molekyler, kan man se dem i særlige mikroskoper. Det er på denne måde, at de fleste af billederne i galleriet er blevet til. Det gælder også Morten Juhl fotografi. Hans forskergruppe har arbejdet med at få stamceller fra fedtvæv til at udvikle sig til muskelceller.

Fotografiet viser en samling muskelceller på forskellige trin i deres udvikling. Jo længere cellerne er i deres udviklingsstadie, jo mere af det fluorescerende røde antistof har de bundet. De blå strukturer er muskelcellernes kerner. Modsat almindelige kropsceller kan muskelceller have mange cellekerner.

Du kan frem til 7. juni stemme på dit favoritfoto på Sigma-Aldrichs hjemmeside. Konkurrencens vinder udråbes 14. juni. Nyd indtil da de farvestrålende fotografier af Morten Juhl og de andre semifinalister i galleriet øverst på siden.