Nyt instrument på kæmpeteleskop skal tage billeder af exoplaneter
Det nye SPHERE-instrument på Very Large Telescope skal tage billeder af kæmpe exoplaneter. Instrumentet har netop indsamlet sine første data.

Her ses støvskiven omkring stjernen HR 4796A, der ligger i stjernebilledet Kentauren. Billedet er et af de første hvor SPHERE instrumentet på VLT blev brugt. (Billede: ESO/J.-L. Beuzit et al./SPHERE Consortium)

Et nyt instrument er blevet installeret på ESOs Very Large Telescope (VLT) i Chile, og forskerne har nu fået det første lys igennem det.

Instrumentet med navnet SPHERE (Specto-Polarimetric High-contrast Exoplanet REsearch instrument) har til formål at lave direkte billedtagning af exoplaneter ved at kombinere en række forskellige teknikker.

SPHERE er så småt i gang

Det nye instrument er langt bedre end forhenværende instrumenter og har allerede i de første observationsnætter taget imponerende billeder af støvskiver omkring nærliggende stjerner.

Dog forventer forskere ikke, at SPHERE finder en ny Jord, da instrumentet er bygget til at studere store exoplaneter, der ligger tæt på deres stjerne. Det er nemlig meget svært at tage billeder af exoplaneter, da deres svage lys næsten er umuligt at se ved siden af en meget større og mere lysstærk stjerne.

Tests er overstået sidst i 2014

Instrumentet bruger adaptiv optik for at opnå disse resultater.

Særligt har teleskoper, der er placeret på Jordens overflade, brug for dette, da vores atmosfære forvrænger lyset fra rummet. Det er eksempelvis atmosfæren, der får stjernerne til at blinke, og denne forvrængning gør billederne uskarpe.

For at undgå dette bliver spejlene i VLT bulet på en meget lille skala, hvilket modvirker effekterne fra atmosfæren og gør billederne skarpe.

Før SPHERE kan tages i brug til forskning, skal instrumentet gennemgå en række tests, der forventes at være færdiggjort inden udgangen af året.

Du kan læse mere om SPHERE hos ESO.

Se flere forskningsfotos på Instagram, og her kan du læse mere om de farvestrålende ravfossiler med insekter fra Kridttiden, indlejret i gyldent harpiks, der størknede for 99 millioner år siden.