Nu skal fremtidens kvanteinternet designes
Matematikeren Matthias Christandl vil finde ud af, hvordan man kommunikerer mest effektivt i et netværk baseret på kvantemekanikkens love.

Fremtidens net-kommunikation bliver formentlig meget mere effektiv end den, vi kender i dag. Forskere arbejder i øjeblikket på at fordoble internettets hastighed ved hjælp af kvantemekanik.
Foto: (<a href="http://www.shutterstock.com/da/pic-58125787/stock-photo-group-of-young-p... target="_blank">Shutterstock</a>)

Internettet tillader lynhurtig kommunikation mellem mennesker, der kan sidde på hver sin side af kloden.

Data farer frem og tilbage, men ikke nødvendigvis på den smarteste måde, og fremtidens internet kan blive noget mere effektivt.

Information kan nemlig overføres på nye måder, hvis man kan udnytte de særlige naturlove, der gælder for naturens mindste dele - kvantefysikkens love.

»Med kvanteinformationsteori prøver vi at finde ud af, hvordan vi kan kommunikere mere effektivt ved hjælp af kvantefysik,« fortæller Matthias Christandl, professor ved Institut for Matematiske Fag på Københavns Universitet.

»Når vi kommunikerer normalt - for eksempel gennem en telefonforbindelse - er overførslen af information baseret på klassisk fysik. Hver enkelt informationsenhed - hver bit - bliver overført med en hel masse partikler, som går fra mig til dig og omvendt. Men det er ikke den eneste måde, man kan kommunikere på.«

»Hvis man i stedet bruger enkelte kvantepartikler, kan man overføre informationen mere effektivt og for den sags skyld også mere sikkert. Kvantepartiklerne kan for eksempel være enkelte fotoner - lyspartikler - hvor informationen er gemt i fotonernes tilstand.«

Flere parter skal udveksle information

Forskerne har efterhånden rimelig godt tjek på, hvordan man bedst bruger kvantefysik til at sende information mellem to parter.

Men tingene er noget mere spegede, når flere parter skal dele information, hvilket ofte er tilfældet på nettet. Det er her, Matthias Christandl vil gøre en forskel.

Kvanteinternettet er ikke lige om hjørnet, men allerede nu kan data sendes over lange afstande ved brug af kvantemekaniske principper. Rekorden er 143 kilometer.

»På internettet er der ofte mere end to parter, der kommunikerer, og vi forstår ikke rigtigt, hvordan man bedst kan sende information mellem dem,« fortæller han.

»Tænk for eksempel på en telefonkonference mellem tre personer, eller hvis man spiller et online-spil med sine venner. Når man logger på sin netbank, kan der også være et sikkerhedsfirma involveret. Her kan kvantefysikken bruges til at gøre kommunikationen meget mere effektiv - men vi ved endnu ikke, hvordan det gøres optimalt.«