Mystisk milliard-yacht på hemmelig prøvetur ved de danske kyster
Han har designet citronpressere, møbler, motorcykler og briller. Han hedder Philippe Starck, er en af verdens mest succesfulde formgivere, og hans seneste projekt er verdens niendestørste lystyacht. Et skib, der fornylig passerede Danmark.

»Sigma«, »A« eller »SF99« - kær Starck-yacht har mange navne. (Foto: Jesper Hovby Hansen)

»Sigma«, »A« eller »SF99« - kær Starck-yacht har mange navne. (Foto: Jesper Hovby Hansen)

Phillippe Starck har designet mange forskellige ting gennem tiden: En tandbørste, gennemsigtige stole og ikke mindst en frugtpresser med meget høje ben.

Han har også stået for indretning af hoteller, han har designet huse og en enkelt motorcykel, MOTO for Aprilia. Og selvom han siger, han hader lystyachter, fordi de er vulgære, dårligt byggede og kun har til formål at vise hvor rige ejerne er, har han altså selv lavet nogle stykker af dem.

Krigsskibs-værft
Den største, mest omtalte og dyreste har kun indtil flere kodenavne. Den hedder »M« eller »A« eller »Project Sigma« eller »SF99« og er bygget på det tyske værft Blom und Voss, der blandt andet søsatte en mængde krigsskibe og ubåde under Anden Verdenskrig, heriblandt flere af den type man kender fra filmen »Das Boot«.

Danske billederI den danske sommer kom besætningen på Fiskerikontrol- og redningsskibet »Havørnen« rigtig tæt på »Sigma«, og Jesper Hovby Hansen fik taget en stak billeder. Billeder, der straks blev sendt til videnskab.dk.

Fakta

LÆS OGSÅ

»Fra krigsskib til mega-yacht«

»Billederne ligner nærmest et salgsprospekt, men vi var også heldige med højt solskin og vindstille. Skibets design deler vandene i søfartskredse, men under alle omstændigheder er der tale om et helt enestående fartøj, som vi var heldige at støde på, da det var på en hemmelig prøvesejlads,« skriver Dan Randum Nielsen, overstyrmand på »Havørnen«, der traf den sjældne yacht under sejlads nord og øst for Christiansø, i Østersøen.

Ingen identifikation
»Havørnen«s besætning lagde i første omgang mærke til, at »Sigma« ikke havde tændt for sit AIS-system, Automatisk Identifikations System; en radiokode, der sendes ud for at identificere skibet på lang afstand, og som normalt fortæller, hvad skibet hedder, hvilken type det er og hvor det er på vej hen.

»Det er jo et meget stort skib. På størrelse med en storebæltsfærge, og det kan man også godt fornemme, hvis man sammenligner med de små mennesker på billederne! Og sådan et stort skib har selvfølgelig AIS ombord, så de har nok slukket for det, fordi de var på hemmelig prøvesejlads. På »Havørnen« laver vi jo fiskerikontrol meget af tiden, så vi slukker ind imellem selv, fordi vi ikke lige vil fortælle kunderne, at vi er der«, fortæller Dan Randum Nielsen, der iøvrigt synes godt om »Sigma« som skib betragtet.

»Jeg synes, den er flot. Og helt utrolig glat. Normalt vil man kunne se spanterne lige igennem konstruktionen, men den her er glat som en vindmøllevinge! Vi målte den i øvrigt til at sejle 24 knob på et tidspunkt. De lå og lavede et par prøvesejladser, hvor den fik fuld skrald frem og tilbage,« siger Dan Randum Nielsen.

»Sigma« er bred bagtil, hvilket giver mere stabilitet og plads til blandt andet en swimmingpool. (Foto: Jesper Hovby Hansenher)

Hemmeligheder
Da »Havørnen« senere på dagen besøgte en tysk fisker i nærheden, snakkede man selvfølgelig videre om det sære skib. Tyskeren havde nogle artikler liggende, hvor man antydede, at ejeren var Larry Page, én af stifterne af internetsøgemaskinen Google.

Og rygter er der nok af, når det handler om store lystyachter. Roder man længe nok på nettet, kan man finde de første officielle specifikationer på »Sigma«. Båden er 118 meter lang og har to meget kraftige motorer, med hvad der svarer til 24.000 hestekræfter ialt.

Skibe til milliarder
Skibet har en anslået pris på 300 millioner euro, og udover Google-stifteren gættes der stadig på, hvem ejeren er. Bedste bud for tiden er den russiske milliardær Roman Abramovich, manden der også ejer den engelske fodboldklub Chelsea, eller en anden russer, Andrei Melnichenko, verdens 172. rigeste mand og god for 4,7 milliarder...pund!

»For tre måneder siden var jeg besøg på stort hollandsk lystyachtværft, hvor de var i gang med at bygge otte store yachter til en milliard kroner hver, og der spurgte jeg direktøren om, hvem kunderne var. Han smilede bare og sagde, at de kom, de betalte, og at han ikke talte om dem. Det eneste, man kunne få at vide, var, at de typiske kunder er englændere, amerikanere og nyrige russere, og at markedet er i øvrigt i den grad er i vækst«, fortæller Hans Otto Kristensen, skibsingeniør, adjunkteret professor og ekstern lektor på DTU.

Krigsskibs-designHans Otto Kristensen, der selv har været involveret i skibsdesign i flere store projekter, som eksempelvis det danske søværns THETIS-klasse-inspektionsskibe, samt de allernyeste fleksible støtteskibe »Absalon« og »Espen Snarre«, kan i øvrigt sagtens se, hvor Stack har fået inspiration fra.

»A« kan sejle 24 knob. (Foto: Jesper Hovby Hansen)

»Sigma minder om amerikanernes nyeste krigsskibe, DD(X)-destroyeren, der er blevet udviklet efter 11. september, fordi flåden ville satse på angreb nær ved kysterne. Den har den dér indadfaldende bov, en 'wave-piercing bow', som amerikanerne kalder den, og så er den lavet, så alt det vigtige kan foldes ind i skibet og lukkes inde bag luger. Amerikanerne bruger det design, så de får 'stealth'; at skibet ikke kan ses på radar. Men på et civilt skib giver det en pæn, ren skibsside og ser nydeligt og elegant ud. Derudover er hele overbygningen perfekt placeret,« siger Hans Otto Kristensen.

Hvad er meningen?Det er umiddelbart en gåde, hvorfor Philippe Starck vælger netop et krigsskib som inspiration. Se her, hvad han selv siger om store både:

»Selv enormt dyre mega-yachter eksisterer kun for at vise deres ejeres penge og magt frem. Og fordi de er så grimme får andre mennesker, der ikke selv har råd til den slags, endnu sværere ved at se noget i dem. Når man ser strande fyldt med de her latterlige både, obskøne og mandschauvenistiske, så spekulerer jeg over, om de ikke skulle klassificeres som decideret forurening. Det er en stor opgave at transformere disse skibes symbolik,« siger Philippe Starck til Yachts International Magazine.

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.

Danske corona-tal

Videnskab.dk går i dybden med den seneste corona-forskning. Læs vores artikler i temaet her.

Hver dag opdaterer vi også de seneste tal.

Dyk ned i grafer om udviklingen i antal smittede, indlagte og døde i Danmark og alle andre lande.

Ny video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab, klima og sundhed henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's Center for Faglig Formidling med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.


Ugens videnskabsbillede

Se flere forskningsfotos på Instagram, og læs om den 'sure' skildpadde her.