Mutant-hund med dobbelt muskelmasse skabt af genforskere
For første gang nogensinde er det lykkedes forskere at skabe genetisk modificerede hunde. Resultatet er en beagle med dobbelt så store muskler som normalt. Dansk forsker kalder det en »uheldig udvikling«.

Beaglerne Hercules (tv) og Tiangou (th) er verdens første genmodificerede hunde. Det er Tiangou, der har fået større muskelmasse. Hundene er nu 15 måneder gamle. (Foto: Liangxue Lai)

Menneskets bedste ven kan vi nu gøre endnu bedre – i hvert fald til at udføre opgaver, der kræver store muskler.

Det er en realitet, efter kinesiske forskere som de første nogensinde har brugt genteknologi til at skabe designerhunde.

To hunde af racen beagle fik tidligt i fosterstadiet med teknologien CRISPR ødelagt et gen, der bremser muskelvækst, og resultatet er, at den ene beagle efter fødslen har udviklet dobbelt så stor muskelmasse som normalt.

Med teknikken kan forskerne producere hunde, der »har større muskler og forventes at være bedre til at løbe, hvilket er godt til jagt, politi og militære formål,« fortæller Liangxue Lai, der er forsker ved Key Laboratory of Regenerative Biology på Guangzhou Institutes of Biomedicine and Health, til MIT Technology Review.

I Kina sælger de muterede minigrise

Udmeldingen kommer blot en måned efter, at en anden kinesisk forskningsinstitution er begyndt at sælge genetisk modificerede kælegrise i miniatureudgave for 10.700 kroner stykket.

Derfor er det oplagt, at man snart også vil kunne købe sig en mutant-hund med særlige, skræddersyede egenskaber. Liangxue Lai og hans 28 kolleger, der har offentliggjort deres bedrift i tidsskriftet Journal of Molecular Cell Biology, har dog ikke selv planer om at avle deres supermuskuløse hunde som kæledyr.

Mutationen sker naturligt blandt hunde af racen whippet, der ofte bruges som væddeløbshunde. Hunden til venstre er tre år gammel og mangler det gen, der normalt hæmmer muskelvækst. (Foto: Neuromuscular Disorders / Shelton / Engvall)

»Målet med forskningen er at udforske en tilgang til at skabe nye hundemodeller til biomedicinsk forskning i sygdomme. Hunde ligner mennesker meget i forhold til metabolske, fysiologiske og anatomiske karakteristika,« siger Liangxue Lai ifølge MIT Technology Review.

Dansk genforsker: »Uheldig udvikling«

Det overrasker ikke den danske genforsker Jacob Giehm Mikkelsen, at CRISPR-teknologien kan bruges til at skabe designerdyr, men han mener ikke, at det kinesiske forskningsprojekt er særlig nyttigt.

Han ærgrer sig over, at kinesernes succesfulde forsøg med grise og hunde åbner for, at teknologien kan blive brugt af firmaer til at tjene penge på at ændre kæledyrs muskelmasse, størrelse, intellekt eller andet.

»Der er mange gode argumenter for at udvikle dyremodeller til forskning i sygdom. Men jeg synes, at det er en uheldig udvikling, hvis vi udvikler hunde eller grise for at have specielt interessante kæledyr,« siger Jacob Giehm Mikkelsen, der er ved Institut for Biomedicin på Aarhus Universitet. Han forsker selv i CRISPR-teknologi og har været med til at klone grise med medicinske formål.

Han mistænker kineserne for at pille ved netop hunde og muskler, fordi de emner interesserer offentligheden og skaber opmærksomhed.

»Det skygger fuldstændig for, hvordan man skal bruge de her teknologier på en god måde for menneskeligheden. Teknologierne har et enormt potentiale i forhold til behandling, og det er ærgerligt, at det falder i baggrunden, fordi teknologierne bliver brugt på den her facon,« siger Jacob Giehm Mikkelsen, der trods alt kan finde et par brugbare elementer ved forskningen:

En kinesisk forskningsinstitution har brugt genteknologi til at skabe miniaturegrise, der sælges som kæledyr for 10.700 kroner stykket. (Foto: BGI)

»Noget, vi får ud af studiet, er baggrundsinformation om, hvor effektivt det her fungerer i forskellige celletyper, og vi får sat fokus på, hvad vi gerne vil bruge sådan en teknologi til. Det åbner jo op for, at vi diskuterer, om vi synes, at det er den her vej, vi skal gå.«

Han forklarer i artiklen 'Ny genteknologi revolutionerer videnskaben', hvordan CRISPR kan bruges til at udrydde sygdomme, skabe super-afgrøder og lave forbedringer på menneskefostre.

Forskerne klippede gen i stykker

De kinesiske forskere fortsætter på sin vis menneskets lange tradition med at fremavle bestemte egenskaber hos hunde. På den måde har vi over flere tusinde år forvandlet vilde ulve til nyttige jagthunde og nuttede kæledyr. Med CRISPR-teknologien er udviklingen bare langt hurtigere og mere præcis.

Forskerne udnyttede deres viden om et gen kaldet MSTN, der koder for produktionen af proteinet myostatin, der bremser muskelvækst. Uden det gen vil musklerne vokse uhæmmet, hvilket ses i naturen hos blandt andet hunderacen whippet og kødkvægsracen dansk blåkvæg, og det er den mutation, som CRISPR-teknologien kan fremtvinge.