Miljøvenlig energi er dybt afhængig af fossile brændstoffer
Verden skal forberede sig på, at det tager lang tid endnu, før vi for alvor bliver miljøvenlige. En af verdens førende forskere på området peger på, at vi er afhængige af fossilt brændstof for at producere miljøvenlig energi.

Ifølge internationalt anerkendt professor i miljøvidenskab skal vi vente endnu længere på, at verden bliver så miljøvenlig, som vi gerne vil have den til at være. Vi bør desuden gå bort fra at satse på vindenergi og biobrændsel, men i stedet for fokusere på solenergi. (Foto: Colourbox)

Verden går og venter på den miljøvenlige energirevolution - et skifte væk fra den måde vi forurener verden på med vores forbrug af fossile brændstoffer i form af kul, gas og olie.

Den internationale anerkendte professor i miljøvidenskab Vaclav Smil, fra University of Manitoba i Canada, siger, at vi skal forberede os på at vente meget længe endnu.

Årsagen er, ifølge Vaclav Smil, at fossile brændstoffer er "møghamrende-billige", og at miljøvenlig energi koster store mængder fossile brændstoffer at lave.

Det fortalte Smil på Equinox-topmødet, der netop er blevet overholdt ved The Perimiter Institute i Waterloo, Ontario,

Topmødet skulle lave et globalt miljøscenario for 2030

Formålet med topmødet var at lave et forslag til, hvordan man kan sænke mængden af drivhusgasser, samtidig med at man øger energiproduktionen, så de milliarder af mennesker, der ikke har adgang til energi i dag, får det.

Topmødet gennemgik en masse energivenlige løsninger, men Vaclav Smil fortæller til Scientific American, at samtlige miljøvenlige løsninger, vi kan forestille os, kræver fossile brændstoffer til at begynde med.

»Vi er fundamentalt set en fossilbrændende civilisation,« forklarer Vaclav Smil

»En vindmølle er manifestationen af fossilt brændstof«

De fossile brændstoffer er stadig 'møghamrende' billige, mener professor Vaclav Smil. (Foto: Vaclavsmil.com)

Problemet med alle de tænkelige miljøvenlige teknologier er, at de hviler på et fundament af fossilt brændstof.

Gødning, der sørger for, at 7 milliarder mennesker har noget at spise, er lavet ved at omdanne naturgas til ammoniak.

Billig plastik bliver lavet af olie. Stål og cement, der udgør størstedelen af energinetværket og byer i det hele taget, kræver kul, når det produceres. Det er ganske enkelt ikke muligt at undgå at bruge fossile brændstoffer med den globale struktur, vi lever under.

»Vindmøller er en manifestation af fossilt brændstof,« fortæller Vaclav Smil, om det, der ellers af mange hyldes som værende det ypperligste inden for miljøvenlig energi.

Vi er ikke ved at løb tør for fossile brændstoffer

Vaclav Smil er overbevist om, at Jorden ikke ved at løbe tør for fossile brændstoffer, og kommer ikke til at gøre det i meget lang tid fremover.

»Da vi troede, at vi var ved at løbe tør for fossile brændstoffer, fandt vi bare endnu mere af det i skiferlaget. Og det er måske også for det bedre, for alternativet er langt værre. Som at tage mad ud af en babys mund,« siger Vaclav Smil og hentyder til, at han synes, at det er en gal mands værk at lave biobrændsel ud af afgrøder.

Fremtidens energi ligger ikke i vindenergi men i solenergi

Vaclav Smil mener ikke, at vi skal fokusere vores forskning på biobrændsel og vindmøller.

»En vindmølle er manifestationen af fossilt brændstof«

Vaclav Smil

I stedet bør vi fokusere på dét, der har den største chance for at opnå succes, og det er ifølge Vlacav Smil solenergi.

»Det, vi skal fokusere på, er det, der har størst chance for succes. Det, der har en effekt her og nu,« anbefaler Vaclav Smil

Vi bør ifølge professoren reformere vores regler for bygninger, så de bliver energioptimeret.

På den måde kan vi spare meget mere brændstof, end vi kan ved at bruge yderligere brændstof på at lave miljøvenlig energi.

F.eks. nævner han, at man i Canada kan reducere CO2-udslippet med 40 procent, hvis man skifter til naturgasfyr i alle hjem.

»Der er ingen af de nuværende miljøvenlige energiressourcer, der kan reducere CO2-udslippet med 40 procent i sådan en skala. Udskiftning af fyr er en decideret miljørevolution,« konkluderer Vaclav Smil.