Lys og varme ændrer formen på grafen-papir
Forskere har skabt ultra tyndt grafen-papir, som kan bevæge sig, når det udsættes for lys og varme. Materialet er stærkt og kan blive yderst brugbart i fremtiden.

Forskere fra Donghua University i Shanghai i Kina har skabt strukturer af grafen, som kan lukke sig om sig selv, løfte tunge materialer og endda bevæge sig fremad. Alt sammen ved hjælp af lys og vand. (Foto: Donghua University)

Kinesiske forskere har fremstillet er papirtyndt grafenholdigt materiale, som reagerer på lys og varme. Materialet kan både bevæge sig og gribe fat om objekter. Det skriver Nature.com.

Materialet er designet med i inspiration i den flere hunderede år gamle japansk origami-kunst. ’Papiret’ er udgjort af grafenoxid, som er et lag af ét atom tykt blad af kulstof med små kemiske forbindelser af hydrogen og oxygen. Ovenpå sidder der grafen-strips, som kan optage vandmolekyler.

Disse strips virker som små svampe, der absorberer vand fra luften under fugtige forhold. Når de bliver udsat for varme og lys, giver de slip på vandet. Når vandet siver fra, bøjes papiret. Det hele sker lyn hurtigt.

»Vandet absorberes og siver fra utrolig hurtigt,« siger professor Hongzhi Wang fra Donghau University i Shanghai i Kina til Nature.com.

Papiret kan formes som en hånd

Hongzhi Wang og hans kolleger har brugt materialet til at skabe det lille stykke papir, som kan ses i videoen nedenfor. Forskerne har også lavet designs, der kan foldes som en boks og som en hånd, som kan løfte materiale, der er fem gange tungere end grafen-konstruktionerne selv. Videoer af det kan du se i bunden af artiklen.

Video: Donghua University

»Det her papir er en vigtig milepæl på vejen til at folde tynde strukturer af enkelte atomer,« siger Hongzhi Wang.

Han påpeger dog, at teknologien skal blive mere stabil, før den kan skalleres op. Han håber, at teknologien med tiden vil kunne hjælpe til at udvikle nye, små robotter og endda kunstige muskler.

Studiet er publiceret i tidsskriftet Sciences Advances.

Video: Donghua University