Lækre computerfigurer får mere hjælp
En attraktiv, kvindelig computerfigur - såkaldte avatars - får mere hjælp fra mandlige avatars end grimme, kvindelige avatars. Det viser et nyt studie.

Et nyt studie viser, at det er lettere at få hjælp fra de mandlige avatars, hvis den kvindelige avatar er attraktiv. (Foto: Shutterstock)

Det første, du skal gøre, når du spiller World of Warcraft, er at vælge din spilkarakter, en såkaldt avatar. Der skal vælges køn, race, tøj og det fysiske udseende kan justeres.

Nu viser det sig, at hvis du vælger en kvindelig avatar, bliver det i spillet lettere at få hjælp fra de mandlige avatars - hvis altså din kvindelige avatar er attraktiv. Vælger du derimod en mandlig avatar eller en mindre attraktiv kvindelig avatar, er du overladt til dig selv.

Det viser et nyt studie, der er publiceret i Journal of Broadcasting and Electronic Media.

Langt mindre hjælp til grimme avatars

»Det er ligegyldigt, om du har en grim avatar, hvis du er mand - det ændrer ikke på, hvor meget hjælp du får,« siger forskeren bag studiet Franklin Waddell i en pressemeddelelse.

»Er du derimod en kvinde med en mindre attraktiv avatar, får du langt mindre hjælp,« siger Franklin Waddell.

Forskeren bag studiet valgte seks forskellige avatars med forskelligt udseende og opsøgte derefter forskellige spillere med et spørgsmål om hjælp. Spørgsmålene var både små, som at spørge om vej, eller større, som at spørge om spilleren kunne følge forskeren til et bestemt sted.

Derefter studerede forskeren de forskellige reaktioner, han fik for sine forskellige avatars. I alt var der 2.300 reaktioner fra spillere, de spurgte om hjælp.

Kristine Ask, der er universitetslektor på Norges Teknisk-naturvidenskabelig Universitet, har selv forsket i online spil som World of Warcraft. Hun synes, at resultatet af det nye studie er interessant:

»Det er helt klart, at folk bedst kan lide at lave attraktive avatars. Man ser tydeligt i spil som World of Warcraft, at de attraktive avatars er foretrukket,« siger hun til forskning.no.

Mænd må gerne være kvinder - men ikke omvendt

Også kvinder, der vælger mandlige avatars, bliver dårligt modtaget. Det har derimod ikke den store betydning, om mænd vælger kvindelige avatars.

Kristine Ask fortæller, at det er mere accepteret, at mandlige spillere agerer som kvindelige avatars:

»Tidligere forskning har antydet, at det var en måde at eksperimentere med sin identitet på, men nogle spillere synes bare bedre om kvindelige avatars, fordi de er pænest at se på.«

Kristine Ask har forsket i, hvordan kvinder har brugt mandlige avatars for at skjule deres identitet.

»Jeg fandt ud af, at cirka halvdelen af de kvindelige spillere havde skjult sin identitet for at undgå chikane og seksuel opmærksomhed,« siger Kristine Ask.

»Kvinderne er de store tabere i disse online-situationer,« udtaler Franklin Waddell i pressemeddelelsen.

Bør begrænse avatar-udvalget

Waddell og hans kollegaer foreslår, at i stedet for udvide muligheden for at skræddersy sin avatar, skal den indskrænkes.

Kristine Ask er usikker på, om det vil have en betydning, men mener, at det ville være bedre med mindre seksualiserede avatars:

»Det er bedre at få et større antal, i stedet for at disse avatars bliver de nye Barbie eller Hulk. Hvorfor kan vi ikke spille med en vaskebjørn, der kan karate? Der findes mange variationer, der ikke er seksualiserede, men som stadig kan være lige så seje,« siger Kristine Ask til forskning.no. 

© forskning.no Oversat af Ida Kløvgaard

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.


Se den nyeste video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab og sundhed henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's Center for Faglig Formidling med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.


Ugens videnskabsbillede

Se flere forskningsfotos på Instagram, og læs om Evidensbarometeret, som Videnskab.dk lige har lanceret.