Fremtidens elnet skal være intelligent
Elbiler, varmepumper og vindmøller kommer til at spille en vigtig rolle i fremtidens elnet, fremgår det af en ny analyse, som Energinet.dk og Dansk Energi i dag lægger frem.

Elbiler kommer til at spille en afgørende rolle i fremtiden elnet fordi de skal lagre overskydende strøm, der f.eks. er tappet fra vindenergi. Senere skal strømmen sendes tilbage til elnettet igen. (Foto: Colourbox)

Elbiler kommer til at spille en afgørende rolle i fremtiden elnet fordi de skal lagre overskydende strøm, der f.eks. er tappet fra vindenergi. Senere skal strømmen sendes tilbage til elnettet igen. (Foto: Colourbox)

6,1 milliard kroner.

Så meget kan Danmark spare ved at udbygge det nuværende elnet til 'Smart Grid', et intelligent elnet, der udnytter grønne vedvarende energikilder som f.eks. sol, vind og vand, så energiproduktionen altid balancerer med energiforbruget.

'Smart Grid' er den mest effektive udviklingsvej for elsystemet, hvis man ønsker et samfund uafhængigt af fossile brændsler, der bruger store mængder vindkraft til transport og opvarmning.

Det konkluderer en ny rapport, som Energinet.dk og Dansk Energi offentliggør i dag. Konklusionerne diskuteres lige nu af forskere fra DTU Elektro og politikere på et seminar på Christiansborg.

»Konklusionen er, at Smart Grid både er den mest effektive og den billigste metode, når det danske elnet skal udbygges, så det er klart til at håndtere fremtidens udfordringer med væsentligt flere vindmøller, elbiler og varmepumper,« siger Peder Ø. Andreasen, adm. direktør i Energinet.dk .

Vinden er svær at styre

Smart Grid er stadig kun på tegnebrættet og en stor del af udviklingsarbejdet foregår ved DTU Elektro. Én af de forskere, der er involveret i projektet, er lektor Esben Larsen.

Han forklarer, at vores nuværende produktionssystem har det problem, at det hele tiden skal tilpasse sig til brugernes behov, så det på et hvilket som helst tidspunkt skal producere den energi, som efterspørges.

Det er let nok med konventionelle kraftværker, hvor man kan skrue op og ned for elproduktionen. Vinden sætter imidlertid sin hat som den vil og er ikke så let at styre. Vindenergi og andre former for vedvarende energi har oven i købet også vist sig svær at lagre, så elsystemet vil nogle gange komme til at producere for meget strøm, mens det på andre tidspunkter producerer for lidt strøm, med mindre man finder en måde at få forbrugerne til at tilpasse deres forbrug efter produktionen.

Idéen er at få forbrugerne til at bruge strømmen, når den bliver produceret

Esben Larsen

Den fremgangsmåde er lige netop den, som DTU Elektro vil satse på. Den gulerod, der skal få forbrugerne til at tilpasse deeres behov til elproduktionen, er at skrue op og ned for elpriserne, så strømmen er billig når der er meget af den og dyr, når produktionen er i underkanten.

Den enkelte forbruger bestemmer selv

Planen er at elnettet automatisk sender et prissignal ud til forbrugerne, som deres forskellige elektriske apparater eller komponenter kan reagere på.

Forbrugeren kan så vælge at lukke ned for strømmen, mens priserne er højest, eller også kan komponenterne være indstillet sådan, at de automatisk selv kobler ud, når prisen ryger op i det røde felt. Det vigtigste er, at autonomien kommer til at ligge hos det enkelte produkt eller hos kunden, fortæller Esben Larsen. »Idéen med Smart Grid er at få brugerne til at bruge strømmen, når den rent faktisk bliver produceret. Vi kan få en langt bedre tilpasning med vedvarende energi, som produceres på det tidspunkt, når det er vind og når det er sol, uden at det selvfølgelig på nogen måde går ud over den komfort, som forbrugerne har. Det skal ikke lægge Danmark øde, men det vigtige er at få en maksimal udnyttelse af de vedvarende energikilder,« siger han.

Som forbruger tænker man kun på biler som en maskine, der bruger energi. Man kunne imidlertid også bruge el-bilerne til at opbevare energi fra vedvarende energikilder i de perioder, hvor der produceres for meget strøm.

Når produktionen så går ned i perioder med mindre sol eller blæst, kunne man så tappe af den energi, der er opbevaret ved at føre strøm tilbage fra elbilerne til elnettet.

Når man som forbruger slutter elbilen til stikkontakten, så hænger der et kommunikationssystem sammen med den, som elselskabet kan bruge til at lave en intelligent opladning og en intelligent afladning.

»Bilejerne indgår en aftale med elselskabet om, hvor meget strøm, der maksimalt må tappes af bilen, som f.eks. at den altid skal være mindst ladet halvt op. Fordelen for forbrugeren er, at de får en refusion i forhold til den el, du stiller til rådighed for nettet,« siger Esben Larsen.

... Eller følg os på Facebook, Twitter eller Instagram.

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.


Se den nyeste video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab og sundhed henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's Center for Faglig Formidling med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.