Einsteins teori skal testes af ny satellit
Danske forskere har bidraget til konstruktionen af satellitten Microscope, der skal teste Einsteins almene relativitetsteori. Den sendes op sammen med en lille skibsovervågningssatellit fra Aalborg Universitet.

Omtrent sådan vil det se ud, når satellitten Microscope kredser om Jorden. (Illustration: CNES)

»Mit livs lykkeligste tanke.«

Sådan beskrev Einstein erkendelsen af, at en person i frit fald ikke vil kunne føle sin egen vægt. En mand, der falder ned fra sit tag, vil i faldet opleve nøjagtig det samme som en astronaut, der svæver frit rundt i verdensrummet upåvirket af alle kræfter – hvis man altså lige ser bort fra luftmodstanden og sådan nogle detaljer.

På samme måde vil en person ikke kunne måle, om han er lukket inde i et rum på Jorden og oplever en tyngdeacceleration på 1g – bliver presset ned mod gulvet af tyngdekraften fra Jorden – eller om han befinder sig i et rumskib, der accelererer med 1g. Fysikken er den samme, de to situationer er ækvivalente.

Tanken førte Einstein på sporet af den almene relativitetsteori, som i bund og grund er ideen om, at tyngdekraften faktisk slet ikke er en kraft. Det, vi oplever som tyngdekraft, er egentlig en krumning af rumtiden. En krumning forårsaget af masser som for eksempel Jorden.

Ækvivalensprincippet er fuldstændig centralt i Einsteins almene relativitetsteori. Hvis det ikke holder, falder teorien fra hinanden.

Derfor er det værd at teste, om den nu også er god nok, og det er netop det, den franske satellit Microscope nu skal op og gøre.

Dansk teknologi sikrer kursen

Satellitten sendes op fra den europæiske rumhavn i Fransk Guyana i Sydamerika fredag kl. 23.02 dansk tid.

Den blev foreslået i 1997, har været under udvikling siden 2004 og skulle egentlig have været oppe tilbage i 2008, men den er blevet forsinket af flere omgange.

På denne time-lapse-video ser man, hvordan Microscope-satellitten blev samlet og testet igennem to år, før den blev fløjet til Fransk Guyana, hvorfra den skal opsendes. (Video: CNES)

På Institut for rumforskning og rumteknologi på Danmarks Tekniske Universitet (DTU Space) er de glade for, at satellitten endelig ser ud til at komme ud i rummet.

De har nemlig udviklet de stjernekameraer, der gør det muligt for satellitten at orientere sig i rummet med hidtil uset nøjagtighed, fortæller professor John Leif Jørgensen, der har været med i projektet siden 2004:

»Vi har leveret to ultranøjagtige stjernekameraer, som gør det muligt at måle satellittens orientering med en nøjagtighed på 20 tusindedele af et buesekund (en enhed til beregning af vinkler, red.) – 50 gange bedre end på noget andet rumskib.«

Gentagelse af Galileo-eksperiment

Man kan sige, at Microscope-eksperimentet er en moderne gentagelse af Galileo Galileis berømte forsøg, hvor han ifølge en udbredt myte slap to genstande – en let og en tung – fra toppen af Det skæve tårn i Pisa og kunne konkludere, at de falder lige hurtigt.