Bh advarer om brystkræft
Engelsk forsker har udviklet en brystholder, der selv scanner dine bryster for kræft. Den kan hjælpe mange kvinder, men alligevel vil ingen producere den.

I England har man udviklet en BH, der kan holde øje med, om ejeren er ved at udvikle brystkræft (Foto: Tranquil Garden, Wikimedia)

En bh, der hele tiden holder øje med, om du er ved at udvikle brystkræft.

Det lyder som noget fra en fjern fremtid. Men i virkeligheden har bh'en længe hængt på bøjlen hos forskeren, der opfandt den. Den er bare ikke kommet i masseproduktion endnu på grund af for store startomkostninger.

Sådan er det med mange af de såkaldte intelligente tekstiler: De har stort anvendelsespotentiale, men de mere avancerede af dem er foreløbig for dyre at producere.

Det stod helt klart for forskere og andre deltagere ved sidste uges temadag 'Future Textiles' - fremtidens tekstiler - arrangeret af Danmarks Grundforskningsfonds Center for Tekstilforskning ved Københavns Universitet.

Kan opdage begyndende brystkræft

Bh'en er udviklet for at hjælpe de utallige kvinder verden over, der bliver ramt af brystkræft. Ofte bliver sygdommen ikke opdaget, før den har udviklet sig til et stadium, hvor den er svær at bekæmpe.

Professor Elias Siores, der er leder for Centre for Materials Research and Innovation ved University of Bolton, har forsøgt at løse det problem ved at designe og integrere et net af mikrobølgeantenner i bh'en. Antennerne holder øje med temperaturen i kvindens brystvæv.

Fakta

VIDSTE DU

Intelligente tekstiler er ikke kun tekstiler med indbygget elektronik. Det er også materialer, som har fået en specialbehandling, så de f. eks. kan blive smuds- og pletafvisende, anti-bakterielle, brand- og flammehæmmende og meget mere.

Celleaktiviteten og dermed også temperaturen i vævet, som er ved at udvikle kræft, er nemlig højere end i raske brystvæv. Hvis antennerne registrerer forhøjede temperaturer, bliver kvinden derfor advaret med en alarm, så hun ved, at det nok en er god idé at foretage en scanning.

Da bh'en er i daglig kontakt med sin bærers bryster, kan den være et stærkt redskab i forhold til at opdage begyndende brystkræft, hvilket man ellers kun kan gøre ved hjælp af regulære scanninger. Noget kun de færreste med jævne mellemrum får lavet.

Elias Siores mener, at bh'en vil være ret billig at producere, men tilsyneladende - i hvert fald indtil nu - har produktionsomkostningerne være for høje til, at nogle gad kaste sig over en masseproduktion af dette avancerede stykke undertøj.

Danske forskere er bagud

Den kræftadvarende BH er en britisk opfindelse, men også i Danmark arbejder man på at integrere teknik i tøj. Under 'Future Textiles'-konferencen præsenterede det vestjyske sikkerhedsfirma Viking Life Saving Equipment blandt andet en brandmandsuniform, der kan fortælle brandmanden, hvornår det er på tide at forlade den brændende bygning.

Ifølge virksomhedskonsulent fra Videncenter for Intelligente Tekstiler ved TEKO i Herning, Anne-Louise Degn Hansen, er der dog ikke mange af den slags projekter i Danmark, mens forskere i andre lande faktisk er langt frem i skoene med udvikling af intelligente tekstiler.

»I Danmark er man ikke i gang med at forske i intelligente tekstiler på det plan, som nogle af de udenlandske forskere er i gang med,« fortæller Anne-Louise Degn Hansen, som netop prøver at få tekstilbranchen til at arbejde sammen med forskerne omkring udvikling af fremtidens tekstiler.

Et af problemerne er, at de, der skal købe produkterne, ikke ved, at de eksisterer

Anne-Louise Degn Hansen

»Der er ellers stort potentiale for intelligente tekstile på især sundhedsområdet,« siger Anne-Louise Degn Hansen.

Svært at bryde igennem

Alligevel har hjernerne bag intelligente tekstiler svært ved at sætte sine opfindelser i produktion - ikke kun i Danmark, men også på verdensplan.

Anne-Louise Degn Hansen mener, at de endnu for høje produktionspriser er et generelt problem for de fleste udviklere af intelligente tekstiler.

»Den teknologiske udvikling er stadigvæk en udfordring, for selvom tekstilerne findes, koster de endnu for mange penge at producere, til at det kan betale sig at sætte en masseproduktion i gang,« forklarer hun, og peger på, hvorfor efterspørgslen på markedet ikke er høj nok:

»Et af problemerne er, at dem, der skal købe produkterne, ikke ved, at de eksisterer. Det er jo kun nogle enkelte tekniske nørder og designstuderende, der er blevet præsenteret for dem,« siger Anne-Louise Degn Hansen.

Ugens Podcast

Lyt til vores ugentlige podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.