Vildt! Se hvordan der ser ud på overfladen af en komet
Kilde:
25 april 2018

Ville det ikke være vildt, hvis man fløj i rummet og kom forbi en komet, som man kunne nærstudere?

Øh jo, det ville det.

Okay, men så tjek lige det her ud, for det er akkurat, hvad der skete for det Europæiske Rumagenturs rumfartøj Rosetta i 2016.

Og ikke nok med, at rumsonden Rosetta lykkedes med at sende landeren Philae ned på kometen, der kaldes 67P/Tjurjumov-Gerasimenko.

Rosetta har også fra 13 kilomteres afstand taget en række helt ekstraordinære billeder af kometens overflade, der giver en fantastisk fornemmelsen af kometens overflade, skriver livescience.com.

Billederne, der er dateret til 1. juni 2016, var dog gået forholdsvist meget under radaren indtil i går, hvor Twitter-brugeren landru79 postede en komprimeret GIF-version af Rosettas mange billeder, som du kan se i bunden.

Flere brugere på Twitter har undret sig over, hvad der ligner en snestorm i videoen.

Ifølge livescience.com er forklaringen bag en kombination af støvpartikler tæt på kameralinsen, der oplyses af solen, kosmiske stråler og stjernehimlen i baggrunden.

Artiklen er blevet rettet 26. april 2018. I den tidligere artikel fremgik det, at der var tale om en video, som rumfartøjet Philae havde taget på kometen. Det var forkert. Det var rumsonden Rosetta, der havde taget en række billeder fra 13 kilometers afstand.