Udvind metaller fra elektronikaffald i stedet for miner, opfordrer forskere
genbrug

Det står skidt til med genanvendelse af elektronik, mener forskere. (Foto: Shutterstock)

Kilde:
11 maj 2022

Genbrug fra eksisterende elektronikaffald, og hold nallerne fra metallerne under jorden.

Sådan lyder opfordringen nu fra en række forskere, der kalder det uholdbart, hvis vi bliver ved med at udvinde materialer fra Jorden i jagten på at fremstille ny elektronik.

Det skriver BBC.

Det er den britiske forening The Royal Society of Chemistry, der står bag kampagnen, der skal give opmærksomhed til det, der ifølge dem er én løsning på to problemer.

For bunkevis af elektronikaffald har hobet sig op igennem årene, og mængden af skrottet elektronik i 2021 alene svarede til 57 millioner ton, mens globale konflikter og anden ustabilitet, såsom krigen Ukraine, har skudt prisen på metaller i vejret.

Ifølge BBC gælder det blandt andet et metal som nikkel, der er bruges til elektriske batterier i elbiler. Et andet materiale til batterier, litium, er også skudt i vejret med 500 procent mellem 2021 og 2022.

Og i samme ombæring får vi ikke genbrugt nok, lyder det.

»Vores teknologiske forbrugsvaner forbliver meget uholdbare og har efterladt os i fare for at udtømme tilgængeligheden af de grundstoffer, vi har brug for,« udtaler Tom Welton, præsident ved Royal Society of Chemistry, ifølge BBC.

Foreningen peger blandt andet på, at mindre end 20 procent af det årlige elektronikaffald, der smides ud, bliver indsamlet og genanvendt.

De kalder nu på en cirkularitet i økonomien for materialerne og opfordrer fabrikanter og forhandlere til at tage mere ansvar.

Det kan blandt andet være i form af returneringsordninger af elektronik, skriver BBC.

rf