Trump underskriver lovforslag: Støtter NASA i at sende folk til Mars
22 marts 2017

Donald Trump har netop underskrevet et lovforslag om at støtte NASA med 19,5 milliarder dollars i budgetåret 2018, hvilket er et stort skridt på vejen mod at få mennesker til Mars. Det skriver washingtonpost.com.

Det er NASA's store mål at sende mennesker til Mars i 2030, og USA med Trump i spidsen gør nu klart, at de vil fortsætte med at finansiere raketten Space Launch System og Orion-kapslen til denne mission.

Space Launch System sammenlignes med Saturn V-raketten, der sendte mennesket til Månen, og den ekstremt avancerede Orion-kapsel skal huse de modige mennesker, der sætter kursen mod Mars.

»Det er lang tid siden, at et lovforslag som dette, der bekræfter vores nationale forpligtigelse til kernemissionen i NASA, menneskelig udforskning af rummet, astronomi og teknologi, er blevet underskrevet,« siger Donald Trump ifølge washingtonpost.com.

Trump vil skære i støtten til blandt andet forskning i medicin, mens NASA nu modtager det største bidrag i syv år.

Det store bidrag til NASA's forskning i det ydre rum sker også på bekostning af NASA's forskning i klimaændringer her på Jorden. Trump gjorde det klart tirsdag, at NASA udelukkende skal fokusere på forskning i det ydre rum.

NASA's budget til forskning i klimaændringer på Jorden vil kunne se frem til en beskæring på fem procent, og flere forskningsprojekter må nu stoppes – blandt andet prjekterne 'Orbiting Carbon Observatory 3' og 'Climate Absolute Radiance and Refractivity Observatory'.

pmd