Studie: Det kan være bedre at følge din mavefornemmelse end at tage beslutninger baseret på data
Leder Chef Business Data Eller Mavefornemmelse

Ifølge et britisk studie kan det ikke altid betale sig at følge indsamlet data blindt, når det kommer til store forretningsbeslutninger, hvor resultatet er uforudsigeligt. Nogle gange kan det være bedre at lytte til ens mavefornemmelse i stedet. (Foto: Shutterstock).

Ifølge et britisk studie kan det ikke altid betale sig at følge indsamlet data blindt, når det kommer til store forretningsbeslutninger, hvor resultatet er uforudsigeligt. Nogle gange kan det være bedre at lytte til ens mavefornemmelse i stedet. (Foto: Shutterstock).

21 juni 2021

Lad os sige, at du ejer en forretning.

Du står overfor en skæbnesvanger beslutning, der kan bestemme dit firmas fremtid.

Skal du følge din mavefornemmelse eller lytte til konklusionen fra en rapport baseret på data fra det seneste årsregnskab?

Ifølge et nyt studie klarer chefer, der oftest følger deres instinkter, sig bedre end dem, som blindt følger resultaterne af deres dataanalyser.

Ifølge forskerne bag studiet, der er publiceret i tidsskriftet Psychology and Marketing, er hemmeligheden en kombination af at tage beslutninger, udfra hvad ens mavefornemmelse siger, samt at tage simple beslutningstrategier i brug.

Omvendt bliver processen ofte trukket i langdrag blandt chefer, der baserer deres beslutninger på analyser, skriver forskerne, der ikke har fundet belæg for, at man rent faktisk opnår mere succes ved at stole 100 procent på data.

Studiet er (ironisk nok) baseret på data fra 122 forskellige reklame- forlag- og softwarevirksomheder, der typisk bruger data i processer, hvor slutresultatet ofte er særdeles svær at forudse.

»I situationer med ekstrem uvished, bør – især erfarne - ledere stole på deres instinkter og erfaring, der har hjulpet dem til at sidde, hvor de gør i dag,« siger Oguz A, Acar, der er lektor i marketing ved The Business School i London og medforfatter til studiet, i en pressemeddelse.   

»Deres ’nous’ (oldgræsk begreb for fornuft red.), der er udviklet over flere år som chef, kan være mere effektiv end analytiske værktøjer i uforudsigelige situationer, der kan blive en hindring i stedet for en hjælp til at opnå succes,«

Forskerne bruger udgivelsen af ’Harry Potter og de vises sten’ som eksempel, da 12 forskellige forlag afviste at udgive J.K. Rowlings første bog i serien.

Et valg, som de formentlig fortryder den dag i dag.

Ifølge forskerne tog forlagene dengang i 1995 beslutningen på et grundlag, hvor data var utilstrækkelig, og man i stedet skulle have fulgt ens mavefornemmelse.

Ovenstående er udvalgt og resumeret af Videnskab.dk, men redaktionen har ikke udført selvstændig research. Gå til den oprindelige kilde for flere detaljer.