Større og vildere: Verdens største radioteleskop er åbnet
Søndag åbnede verdens største radioteleskop, FAST, officielt i Kina. Anlæggets areal svarer til 30 fodboldbaner, og 8.000 kinesere har måttet forlade deres hjem for at give plads til videnskaben. Dansk forsker er »afdæmpet entusiastisk.«
FAST radioteleskop rummet radiobølger

Kina har bygget verdens største radioteleskop, FAST. Det har en diameter på 500 meter. (Foto: CAS)

Verdens folkerigeste land er for alvor stemplet ind i kampen om at kortlægge universet. I Guizhou-provinsen i den sydvestlige del af Kina har man netop holdt officiel åbningsdag på verdens største radioteleskop, FAST (Five-hundred-meter Aperture Spherical Telescope).

Med en diameter på 500 meter og et samlet areal, der svarer til 30 fodboldbaner, bliver FAST verdens største radioteleskop. Det hidtil største radioteleskop, Arecibo Observatory i Puerto Rico måler til sammenligning ’kun’ 305 meter i diameter.

Åbningen af FAST giver ifølge den danske astronom Christian Brinch spændende muligheder.

Fakta om anlægget

Pris: 1,2 milliarder kroner
Diameter: 500 meter
Areal: Svarer til 30 fodboldbaner
Består af: 4.450 trekantede paneler

»Teleskopet kan give os ny og mere detaljeret viden om Mælkevejens dannelse og udvikling, mens det for andre galakser kan være med til at teste modeller for universets udvikling,« siger Christian Brinch, der er adjunkt ved Niels Bohr International Academy på Københavns Universitet.

LÆS OGSÅ: Danmark poster millioner i verdens største teleskop

Teleskopet skal kigge efter exoplaneter

Hydrogen er det mest forekommende molekyle i universet. Derfor kan man studere galaksers struktur ved at kortlægge hydrogenindholdet. Hydrogen udsender stråling, der præcis rammer den bølgelængde, som FAST kan måle.

Den anden store »science case«, som FAST muliggør, er ifølge Christian Brinch, at man kan bruge teleskopet til at lede efter exoplaneter.

»Man håber at kunne observere signaler fra exoplaneter, selvom det endnu aldrig er lykkes at finde nogen med denne metode.«

Exoplaneter er planeter, som kredser omkring andre stjerner end solen. I vores eget solsystem findes planeten Jupiter, som udsender radiobølger. Håbet er, at nogle af disse exoplaneter minder om Jupiter og derfor også udsender radiobølger, der kan måles med FAST.

Læs også: Verdens største teleskop skal afsløre universets historie

FAST radioteleskop rummet radiobølger

Det har kostet omkring 1,2 mia. kroner at opføre FAST. (Foto: CAS)

Er vi alene i universet?

FAST giver også potentielt mulighed for omsider at give os svaret på det spørgsmål, der har naget menneskeheden i så mange år: Er der liv derude?

Teleskopet skal da også bruges til at »observere kommunikationssignaler fra andre planeter« ifølge det kinesiske nyhedsmedie Xinhua.

Det betyder dog ikke, at vi skal glæde os for tidligt, forklarer Christian Brinch.

»Det er den mere eksotiske side af sagen. Man har brugt andre radioteleskoper til at lede efter radiosignaler af ikke-naturlig oprindelse, som det hedder, i USA i mange år. Det kan man naturligvis også gøre med det her teleskop,« siger Christian Brinch og uddyber:

»Man bruger en masse tid på at stirre op i himmelen, mens der er en meget lille sandsynlighed for succes. Som de fleste nok ved, har vi aldrig fundet noget, men det høster meget omtale. Jeg synes, det er mere spændende at observere kendte exoplaneter og skaffe ny viden om dem.«