Sol-apparat har potentiale til at skaffe drikkevand til flere millioner, og vilde haver gavner fugle
Og så er forskere lykkedes med at producere flybrændstof luft og solskin. Læs mere om det i ugens nyhedsopsamling!
rent_drikkevand.

Omtrent 40 procent af verdens befolkning bor i områder, hvor der mangler vand. Det kan et soldrevet apparat potentielt være med til at afhjælpe i fremtiden. (Foto: Shutterstock)

Rent drikkevand er en stor mangelvare flere steder på kloden, og forskere har peget på, at verden står i en decideret vandkrise.

På Videnskab.dk har vi tidligere gennemgået en række potentielle løsninger på vandkrisen. Én af dem er at bruge en teknologi, der ved hjælp af energi fra en solcelle kan forvandle fugtig luft til rent drikkevand, hvilket du kan se et eksempel på i videoen herunder.

Det er en teknologi, der - hvis det kan skaleres op - potentielt kan sikre flere millioner rent drikkevand i fremtiden, indikerer et nyt studie nu, som er udgivet i tidsskriftet Nature.

Hvis teknologien for alvor skal gøre sig gældende, skal flere betingelser dog være opfyldt. Det kræver blandt andet, at den står i et område, hvor luftfugtigheden jævnligt når op på 30 procent, at der er masser af solskin, og at det er varmt nok, skriver Techxplore.

For at finde ud af, hvor i verden de betingelser er opfyldt -  altså hvor luftfugtigheden er høj, og Solen skinner på daglig basis - har forskerne gennemtrawlet vejrdata over hele kloden. Den data har de sammenholdt med data om, hvilke befolkningsgrupper der står overfor udfordringer med vandknaphed, og hvor i verden de er bosat.

På baggrund af modelberegningerne fandt forskerne, at mere end en milliard mennesker kunne drage fordel af et soldrevet-apparat, der i gennemsnit kan producere fem liter drikkevand om dagen. Forskerne peger på, at den teknologi, de kigger på i studiet, faktisk ikke er langt fra at blive virkelighed.

En udfordring er dog, at teknologien kun vil være tilgængelig for de befolkningsgrupper, der har råd til at betale for anlægget, skriver Techxplore.

Det amerikanske universitet MIT har tidligere lavet en protomodel, der er drevet af Solens stråler og laver luft til vand. Det gør den via det absorberende materiale kaldet zeolit, der er et meget porøst, klart eller hvidt mineral med glasagtig glans, som opsamler vanddamp fra luften om natten. Lige nu kan den klemme 0,8 liter vand ud per kvadratmeter solpanel. (Video: MIT)

Vilde haver gavner fuglene

Det kan være guf for fuglene, hvis folk i byerne indretter deres haver med dyrelivet i baghovedet.

Det viser ny forskning, som indikerer, at en vild have kan være med til at hæve diversiteten af fuglearter i byhaverne, skriver Northern Research Station i USA.

Du kan debattere løsninger med over 6.500 andre danskere i Facebook-gruppen Red Verden.

Forskerne har kigget på flere byparker og vilde haver, der er certificeret som værende gode for biodiversiteten, og sammenlignet dem med mere traditionelle byhaver domineret af græs rundt omkring i amerikanske byer.

Resultaterne indikerer, at fuglene nyder godt af haver, der er indrettet med busker, træer og flere slags blomster.

»Når mennesker sammensætter haver med dyrelivet i tankerne, kan husejere bidrage til bevaring lige i deres egne baghaver,« siger Susannah Lerman, der er forsker ved Forest Service's Northern Research Station og medforfatter på studiet, til Northern Research Station.

»Vores haver understøtter ofte nogle af vores mest elskede baggårdsfugle,« tilføjer hun.

Forskningen er netop udgivet i tidsskriftet Ecological Applications.

Flybrændstof af solskin og luft

Verden skriger efter grønne brændstoffer, som vi kan hælde i tanken på fly og skibe, der har svært ved at blive drevet af el.

Flere teknologier er i spil til at løse problemet, og nu har en gruppe schweiziske forskere løftet sløret for en ny teknologi, der kan udvinde CO2 og vand fra luften og omdanne det til brændstoffet  methanol.

Det har Videnskab.dk beskrevet tidligere på ugen.

På nuværende tidspunkt fungerer teknologien kun i lille skala i laboratoriet, og flere forskere udtaler til Videnskab.dk, at der er brug for at skalere systemet betydeligt op, hvilket kan blive meget dyrt.

I videoen kan du se en animation af, hvordan enheden, som producerer brændstof af sol og luft, fungerer. (Video: ETH Zurich)

Syddansk Universitet får bæredygtigsheds-certificering

Før vi runder helt af, skal vi lige et smut forbi Syddansk Universitet, der som det første universitet i Danmark har fået en såkaldt bæredygtigheds-certificering.

Det er et certifikat, der bruger en trinskala til at sige noget om, hvor bæredygtigt et laboratorium er.

På Syddansk Universitet har man blandt andet gjort sig fortjent til certifikatet ved at nedbringe energiforbruget i forbindelse med opbevaring af prøver på køl, skriver universitet i en pressemeddelelse.

»BMB (Biokemi og Molekylær Biologi) har blandt andet valgt at hæve temperaturen på deres frysere fra -80 til -70 grader. Sammen med en række andre tiltag, betyder det, at de nu sparer det, der svarer til strømforbruget i 26 husstande, alene i forbindelse med køling af prøver,« siger Marianne Due, der er specialkonsulent ved Institut for Biokemi og Molekylær Biologi på Syddansk Universitet.

Laboratoriet er blevet Green Lab-certificeret som det første laboratorie i Danmark - og det første universitetslaboratorie i Norden.