Smukt og fascinerende: NASA tager skarpt og unikt foto af chokbølger, da to jetfly bryder lydmuren

Billedet her viser, hvordan lydmuren brydes af de to T-38 jetfly. En af de største udfordringer var timingen. De to jets skulle opnå supersonisk hastighed samtidig, mens det blev fanget af et tredje fly foroven. (Foto: NASA)

08 marts 2019

»Vi havde aldrig drømt om, at det ville være så tydeligt, så smukt.«

Fysiker og forsker ved NASA’s Ames Research Center, James Heineck, er rørt, da han ser de første billeder nogensinde, der er taget af to chokbølger, som interagerer med hinanden, skriver NASA i en pressemeddelelse.

James Heineck er en af dem, der har arbejdet i mere end 10 år for at få billederne i kassen.

Chokbølgerne er skabt af to såkaldte T-38 jetfly, der begge bryder lydmuren, og billederne er taget af et andet fly, der befinder sig over de to T-38 jets.

Billedet her viser mere klart, hvordan de to chokbølger interagerer med hinanden. De forreste bøjer af på grund af det bagerste jetfly. (Foto: NASA)