Se videoen: Forskere har bygget kunstige fisk med celler fra menneskehjerte
biohybrid fisk

Fiskene er meget små, men kan til gengæld svømme uafbrudt rundt i 100 dage. Se også videoen længere nede. (Foto: Kit Parker et al.)

15 februar 2022

Forskere fra blandt andet Harvard University har bygget kunstige fisk, der indeholder celler fra menneskehjerter, viser et nyt studie, der blev publiceret i tidsskriftet Science.

Fiskene svømmer ved, at forskerne har genskabt muskelsammentrækningerne i et pumpende hjerte.

De kaldes ‘biohybrider’, hvilket er et udtryk for apparater, der indeholder både biologiske og kunstige dele. De svømmende fisk er en del af et forskningsprojekt, der har som ultimativt mål at skabe et kunstigt hjerte, der kan imitere ægte hjerterytme.

Det skriver Harvard University i en pressemeddelelse.

Projektet er revolutionerende i forhold til udviklingen af kunstige hjerter, mener Kit Parker, der er professor i bioengineering og fysik på Harvard John A. Paulson School of Engineering and Applied Sciences og førsteforfatter på projektet.

»I stedet for at bruge scanninger af hjerter som model identificerer vi de helt afgørende biofysiske principper, der får hjertet til at slå, og bruger det som designkriterie. Vi genskaber det således i et system - en levende, svømmende fisk, og det gør det meget nemmere at se, om vi er på rette vej med vores forskning,« siger Kit Parker ifølge Harvard University.

Systemet kan få fiskene til at bevæge sig, fordi man, som sagt, gav dem to lag muskelceller - en på hver side af halefinnen.

Når den ene side af fisken trækker sig sammen, strækker den anden sig, og det aktiverer et protein, der får den anden side til at trække sig sammen. Og sådan vil det skiftevis fortsætte i det her lukkede system, der imiterer hjerterytme.

For at kontrollere frekvensen og rytmen i de her spontane sammentrækninger fremstillede forskerne også en lille pacemaker, og i samarbejde med de to lag muskler fik pacemakeren fiskene til at svømme ufortrødent rundt i 100 dage i hver deres glas.

Ikke nok med, at fiskene var i stand til at svømme rundt i 100 dage, så skete der faktisk også det, at de i den første måned udviklede sig, blev stærkere og hurtigere samt fik bedre muskelkoordination. Det skyldes, at cellerne på hver side af fiskene modnede.

Forskerne har planer om at bygge endnu mere avancerede biohybrider af celler fra menneskehjerter i fremtiden i arbejdet for at udvikle kunstige hjerter.

I videoen kan du se ‘biohybrider’ svømme rundt samt få forklaret trin for trin, hvordan projektet egentlig er foregået. (Video: Harvard John A. Paulson School of Engineering and Applied Sciences)