Wauw! Verdens første foto af et sort hul er opdateret med helt nye detaljer
Sort Hul M87* nye detaljer

Det vakte stor opsigt, da forskere for første gang nogensinde kunne offentliggøre et billede af et sort hul i april 2019. (Foto: Event Horizon Telescope Collaboration).

16 april 2021

I april 2019 blev det første billede af et supermassivt sort hul fanget af projektet Event Horizon Telescope, EHT.

Over de seneste to år har et forskerhold indsamlet en stor mængde data fra forskellige teleskoper, der fortæller os mere om det mystiske sorte hul kaldet M87.

»For at få mest ud af det bemærkelsesværdige billede, bliver vi nødt til at vide alt, hvad vi kan, om det sorte huls opførsel over tid ved hjælp af hele det elektromagnetiske spektrum,« fortæller astronom Kazuhiro Hada fra Det Nationale Astronomiske Observatorium i Japan, til ScienceAlert.

Foto billede Sort Hul M87 nye detaljer

Et gigantisk samarbejde med 19 forskellige faciliteter over hele verden har ført til det første billede nogensinde af et sort hul, der oprindelig blev udgivet i april 2019. En opdatering af billedet, der har taget højde for hele det elektromagnetiske spektrum, viser nu det sorte hul i flere detaljer. (Foto: The EHT Multi-wavelength Science Working Group; the EHT Collaboration; ALMA (ESO/NAOJ/NRAO); the EVN; the EAVN Collaboration; VLBA (NRAO); the GMVA; the Hubble Space Telescope; the Neil Gehrels Swift Observatory; the Chandra X-ray Observatory; the Nuclear Spectroscopic Telescope Array; the Fermi-LAT Collaboration; the H.E.S.S collaboration; the MAGIC collaboration; the VERITAS collaboration; NASA and ESA. Composition by J. C. Algaba).

Det sorte hul findes i midten af vores største nabo-galakse M87, der også kaldes VIrgo A, der ligger omkring 55 millioner lysår fra Jorden.

Det tog mange år at skabe fotografiet, der begejstrede verden i 2019, men det viser ikke alle detaljerne om det sorte hul.

(Video: ScienceAlert)

Formålet med at skabe et mere detaljerigt fotografi af det sorte hul, lyder, at man vil skabe en stor mængde data, som astronomer i de kommende år kan bruge til at nærstudere M87.

Resultaterne er publiceret i et studie i tidsskriftet The Astrophysical Journal Letters.