Oldgamle skriftruller, der blev forkullet af vulkanen Vesuv, kan måske snart læses
vesuv_forkullet_skriftrulle_røntgen_teknologi

Speciel røntgenteknologi skal læse 2000 år gammel forkullet skriftrulle, fra da den itaslienske vulkan Vesuv var i udbrud. (Foto: Diamond Light Source/Digital Restoration Initiative, University of Kentucky)

04 oktober 2019

Da vulkanen Vesuv i år 79 e.v.t. gik i udbrud, begravede den byerne Pompeji og Herculaneum. Lavaen og asken begravede ikke kun mennesker og dyr, men også et privat bibliotek.

Man mener, at blioteket tilhørte den berømte kejser Julius Cæsars svigerfar. Det skriver The Guardian

Amerikanske forskere fra University of Kentucky arbejder på, at det snart vil være muligt at læse de knap 2.000 år gamle skriftruller, som blev fundet tilbage i 1752.

Siden da har man på forskellige måder forsøgt at tilgå de forkullede ruller for at læse dem. Men de er gået i stykker, når forskere har forsøgt at rulle dem ud. Og hvis det endelig var muligt at rulle dem ud, har lyset med det samme ødelagt den skrøbelige skrift.

vesuv_papyrus_skriftrulle_forkullet_røntgen

Et stykke af de gamle skriftruller, som blev fundet i byen Herculaneum. Det er svært at se med det blotte øje, at der skulle være skrevet noget på dette forkullede stykke papyrus. (Foto:  Andrew Brookes/Diamond Light Source Ltd)

LÆS OGSÅ: Pergament med 'talende vagina' er et af verdens ældste erotiske digte

»Selv om man tydeligt kan se, at der er skrift på papyrusrullerne, ville det kræve, at papyrussen var bøjelig og fleksibel, hvis man skulle rulle den ud uden at ødelægge den – og det er den ikke længere«, forklarer professor Brent Seales, leder af afdelingen Computer Science ved University of Kentucky.

Tidligere er det faktisk lykkedes for forskerteamet at læse en anden gammel hæbraisk skriftrulle fra Israel.

Det skete ved hjælp af en særlig form for højenergi-røntgen, som gjorde det muligt at se det metalbaserede blæk, som man i sin tid havde brugt på papyrussen.

Og kunne man ikke bare bruge samme metode på disse skriftruller?

Ikke rigtig, for der er et problem med skriftruller fra dette antikke bibliotek. Denne skrift indeholder ikke metal, men i stedet kul eller sod. Og det betyder, at skriften ikke vil træde frem, uanset hvilken røntgenskanner forskerne bruger.

vesuv_forkullet_skriftrulle_røntgen_teknologi

Forskerteamet fra University of Kentucky står her med den avancerede røntgenteknologi, som skal forsøge at læse de gamle skriftruller. (Foto: Diamond Light Source Ltd)

Men Brent Seales og hans forskerteam har med stor sandsynlighed en løsning på dette problem.

Ved at skanne en stor mængde papyrus, som indeholder synligt og godt bevaret blæk, som er baseret på kul, kan man lære en computer at genkende blækken.

Man kan altså lære computeren at genkende helt små nuancer i papyrussens fibre. Dermed vil computeren kunne adskille det forkullede blæk fra den forkullede papyrus.

Brent Seales forklarer, at teamet netop er blevet færdige med at indsamle alt dataen om forkullet blæk og papyrus, og nu er de ved at lære algoritmen at kunne skelne mellem dem.

Forhåbentlig vil teknikken blive brugt på de forkullede skriftruller allerede om få måneder.

Forskerne håber, at papyrusrullerne indeholder latinske tekster, digte eller måske teaterstykker.