Nyt studie: Det kan være en god ide at nedskyde asteroider med atombomber
asteroide jorden nasa esa aida rumfartøj 2021

Med atombomber kan det ifølge et nyt studie være muligt at aflede en asteroide på kollisionskurs med Jorden. (Foto: Shutterstock).

07 oktober 2021

Det lyder mest af alt som en plan, der er taget fra tegnebrættet til en Hollywood-film, men den skulle være god nok.

En gruppe forskere fra Johns Hopkins University i USA har fundet ud af, at det faktisk viser sig at være en nyttig strategi at bruge atomvåben til at skyde mindre asteroider i stykker, før de når vores planet.

Metoden, der kaldes ‘late-time small-body disruption’ (sen forstyrrelse af små legemer), er angiveligt nyttig, når det kommer til forholdsvis små asteroider, der er mindre end et år fra at ramme Jorden.

Det skriver Science Alert på baggrund af et nyt studie, der er publiceret i tidsskriftet Acta Astronautica.

For at undersøge mulighederne for at dele susende asteroider op i flere stykker har forskerne kigget på, hvordan det ville se ud, hvis en atombombe med en sprængkraft på et megaton ramte en 100 meter bred asteroide, skriver mediet.

En sprængkraft på et megaton vil ifølge Atom Archive være nok til, at et område på 10.000 kvadratmeter ødelægges, hvis det skete her på Jorden.

I alt er fem scenarier testet i en simulation, hvor asteroiden blev skudt fra fem forskellige afstande - lige fra seks måneder til en måned før nedslag på Jorden. I de scenarier, hvor asteroiden blev ramt to måneder før forventet nedslag, er det angiveligt muligt at reducere asteroide-regnen til blot 0,1 procent af den originale masse, skriver Science Alert.

Selvom den viden måske kan give lidt ro i maven, understreger forskerne, at brugen af atomvåben til at pløkke en asteroide i stykker skal ses som en sidste udvej. Det er at foretrække, hvis asteroiden kan ledes væk fra Jorden endnu tidligere, lyder det.

»Vi har fokuseret på sene forstyrrelser forstået på den måde, at legemet brækkes i stykker, kort før det rammer. Når du har masser af tid - typisk tidsskalaer på flere årtier - så kan kinetiske påvirkninger bruges til at afbøje legemet,« siger førsteforfatter på studiet og fysiker ved Johns Hopkins University i USA, Patrick King.

De kinetiske påvirkninger, han henviser til, ville være at sende et rumfartøj op, der i god tid kan styre asteroidens kurs væk fra Jorden.

Med atombombe-metoden følger ifølge forskerne også en anden omstændighed - nemlig at kortlægge, hvor de mange asteroide-fragmenter vil styrte ned henne, skriver Science Alert.

Ikke desto mindre er forskningen særdeles vigtig, forklarer fysiker Megan Bruch Syal fra Lawrence Livermore National Laboratory, der også har været en del af studiet.

»Dette seneste stykke forskning er et vigtigt step på vej mod at demonstrere, hvordan vores moderne værktøjer kan bruges til at simulere denne begivenhed,« siger hun.

Hos det amerikanske rumfartsagentur NASA har man investeret i forsvarssystemer, der skal være bedre til at spotte farlige asteroider så hurtigt som muligt, skriver Science Alert.

Rf