Nyt kølesystem kan potentielt hjælpe fattige lande, der bliver ramt af klimaforandringer
kølesystem salt vand opfindelse

Denne grafik forestiller forskernes vision. De har opfundet et nyt ikke-elektrisk kølesystem, der potentielt også kan bruges til at nedkøle boliger. (Illustration: Wenbin Wang et al.)

22 september 2021

Forskere har opfundet et nyt kølesystem, der fungerer helt uden elektricitet, og som kan vise sig særligt værdifuldt for fattige lande, der bliver ramt af klimaforandringer.

Studiet er udgivet i tidsskriftet Energy & Environmental Science og beskriver et system, der udnytter den kraftfulde køleeffekt, som kommer, når visse salte bliver opløst i vand.

Det smarte ved idéen er, at man kan udnytte solenergi til at få vandet til at fordampe, hvilket regenererer saltet og gør kølesystemet klar til brug igen.

Det skriver King Abdullah University of Science and Technology i en pressemeddelelse.

»Varme dele af verden har meget sol, så det giver god mening at udnytte solenergi til nedkøling. Vi konceptualiserer en ikke-elektrisk, solenergibaseret konvertering og lagring af grøn og billig nedkøling,« siger Wenbin Wang, der er ph.d. fra King Abdullah University of Science and Technology, og som er førsteforfatteren af studiet.

Red verden: Stort tema i gang

Du kan debattere løsninger med over 6.000 andre danskere i Facebook-gruppen Red Verden.

Forskerne bag studiet har opfundet et kølesystem, der udnytter det faktum, at man kan nedkøle vand ved at blande det med salt. Visse salte kan nemlig nedkøle vand drastisk, fordi det absorberer energi, når det bliver opløst i vand.

Forskerne sammenlignede forskellige salte for at finde det ideelle til projektet, og her viste det sig, at ammoniumnitrat er det klart bedste stof til kølesystemet - fire gange bedre end ammoniumklorid, der var det andet bedste salt.

Ammoniumnitrat er en salttype, der typisk bliver brugt til kunstgødning, og som i øvrigt var det stof, der fik havnen i Beirut til at eksplodere i august 2020

Grunden til ammoniumnitrats enestående evne til at nedkøle kan findes i dets høje opløselighed. Det var muligt for forskerne at opløse hele 208 gram ammoniumnitrat pr. 100 gram vand, mens de andre salte typisk var under 100 gram pr. 100 gram vand.

Desuden er ammoniumnitrat også meget billigt at producere, hvilket gør det mere ideelt til brug i fattige lande.

Kølesystemet har ifølge forskerne et stort potentiale i forhold til madopbevaring. I et eksperiment lykkedes det at få temperaturen i en kop, der var placeret i en flamingokasse, til at falde fra stuetemperatur til 3,6 graders Celsius, mens temperaturen blev under 15 grader i over 15 timer.

Da saltopløsningen i eksperimentet nåede stuetemperatur, kunne forskerne udnytte solenergi til at fordampe vandet. Det fik ammoniumnitratet til at krystallisere sig på koppens vægge, og med tiden faldt det af igen, hvorefter kølesystemet igen var klar til brug.

Projektet kan ifølge Wenbin Wang have stor betydning for de meget varme dele af verden, der ikke har adgang til elektrisk nedkøling og aircondition.