Nyt klimacenter ser dagens lys, og græs skal blive til nedbrydelig emballage
Kan man virkelig forvandle græs til emballage? Det kan du blive klogere på i ugens nyhedsopsamling.
AU Foulum bionedbrydelig emballage

Forskerne på AU Foulum eksperimenterer med mange forskellige græs-sorter, og det er resterne fra den produktion, som forskere vil bruge til at lave bio-nedbrydelig emballage. (Foto: Foto: Anne Ringgaard/ Videnskab.dk)

Syddansk Universitet søsætter et helt nyt klimacenter, som i slutningen af 2021 står klar til at bidrage til den grønne omstilling af samfundet.

Ifølge universitet vil det nye center gå på tværs af forskningsdiscipliner, og det skal beskæftige sig med alt fra grundforskning til konkrete teknologiske og samfundsmæssige løsningsforslag.

»Med centret rækker vi ud mod fællesskabet – og ud mod alle fem fakulteter på SDU – fordi vi gerne vil skabe den tværfaglige forståelse og få forskningen ud at leve i samarbejde med erhvervslivet, så der kan træffes politiske beslutninger på et oplyst grundlag,« siger  Sebastian Mernild, klimaprofessor og prorektor på SDU, i en pressemeddelelse.

Protektoren peger på, at det er vigtig at få både de samfundsmæssige og humanistiske vinkler bragt i spil, når det kommer til at forstå klimakrisens måde at påvirke os mennesker på.

Det er planen, at centeret i fremtiden skal danne rammen om uddannelser på kandidat- og ph.d.-niveau, skriver universitetet.

Farvel til take-away i plastik emballage?

Vi dribler videre til Aarhus Universitet, hvor man håber på at kunne vinkle farvel til plastik som emballage til take-away med en ny teknologi.

Her vil forskerne nemlig udvikle en 100 procent bionedbrydelig emballage, som er brygget på græsfibre, skriver Aarhus Universitet.

I Aarhus står allerede et bioraffinaderi, der udskiller protein fra græs, som skal bruges til at fodre vores husdyr med, så vi slipper for at importere flere ton soja fra udlandet.

Det er under den proces, at forskerne kan bruge ’resterne’ til at lave nedbrydelig emballage.

»Efter vi har høstet græsset på marken og trukket protein ud til dyrefoder, kan vi rense og pulpe græsfibrene til cellulose, som vi kan lave emballage ud af. På den måde bruger vi en sidestrøm fra proteinfremstilling og giver denne mere værdi, « siger adjunkt Morten Ambye-Jensen, Institut for Bio- og Kemiteknologi ved Aarhus Universitet.

Et forbud mod mod benzinbiler vil gavne klimaet

Jo tidligere man får indført et forbud mod salg af nye benzin- og diseselbiler og erstatter dem med elbiler, desto hurtigere vil man se en reduktion i CO2-reduktioner i Sverige.

I en konstruktiv serie undersøger Videnskab.dk, hvordan mennesket kan redde verden.

Du kan debattere løsninger og både få og give gode råd i vores Facebook-gruppe Red Verden.

Det viser et nyt svensk studie, der har set på emissioner fra hele livscyklussen, altså fra fremstilling af elbiler og batterier til el, der bruges til drift.

Den svenske regering har foreslået et direkte forbud mod salg af nye fossile brændstofbiler fra år 2030 - men det alene vil ikke være nok til at nå Sveriges planlagte klimamål. Skal man tættere på at nå klimamålet, skal et forbud introduceres allerede omkring 2025, lyder det i en pressemeddelelse fra Chalmers University of Technology i Sverige.

Det skyldes, at den samlede effekt af en udfasning af fossilt drevne biler først vil kunne mærkes i midten af ​​århundredet, lyder det.

»Levetiden for de biler, der i øjeblikket er på vejene, og dem, der ville blive solgt inden indførelsen af ​​en sådan begrænsning, betyder, at det vil tage noget tid - omkring 20 år - før den fulde effekt bliver synlig,« siger Johannes Morfeldt, forsker i fysisk Resource Theory ved Chalmers University of Technology og hovedforfatter, i pressemeddelelsen.