Novo Nordisk Fonden giver 366 millioner kroner til 7 ambitiøse forskningsprojekter

Syv forskningsprojekter, som adresserer aktuelle store samfundsudfordringer, har hver fået bevillinger på op 60 millioner kroner, som del af Novo Nordisk Fondens Challenge Programme 2021.

Det skriver Novo Nordisk Fonden i en pressemeddelelse.

»Emnerne for Challenge Programme 2021 er forbundet med en række højaktuelle problemstillinger, så forskerne bag de respektive projekter har virkelig mulighed for at skabe relevante og værdifulde resultater, som både nu og på sigt kan gøre en forskel for folkesundheden og for vores klode,« siger Novo Nordisk Fondens administrerende direktør, Mads Krogsgaard Thomsen, ifølge pressemeddelelsen.

Pengene går til forskningsprojekter, som falder under overordnede tre temaer:

Funktionelle nanomaterialer til anvendelse i biovidenskab

• Nini Pryds fra DTU modtager 60 millioner kroner til skabe små biokompatible sensorer til at kortlægge neural aktivitet, så vi bedre kan forstå hjernen.
  • Sine Hadrup fra DTU modtager 37,7 millioner kroner til projektet, som ved hjælp af nanoteknologi skal løse nogle af udfordringerne ved kræftbehandlingen ‘CAR T-celleterapi’.
  • Søren Husted fra KU modtager 60 millioner kroner til et projekt, som ved hjælp af bionedbrydelig nano-coating vil lave gødning, som optages af planter og ikke udledes i miljøet.

Proteiner til fremtidens fødevarer

• Marianne Nissen Lund fra KU modtager 55,9 millioner kroner til at omdanne rapsfrø-proteiner til fødevareproteiner, som kan erstatte animalsk protein i fødevarer.
  • Dennis Sandris Nielsen fra KU modtager 56,3 millioner kroner til et projekt, som skal bruge mikroorganismer til at omdanne afgrøder som havre til fødevarer med kødlignende egenskaber.

Matematisk modellering af sundhed og sygdom

• Daniel Merkle fra SDU modtager 46,2 millioner kroner til ved matematisk modellering at undersøge ændringer i mikrobiomet, som kan skabe nye metoder til fedmebehandling.
  • Michael Skipper Andersen fra AAU modtager 49,6 millioner kroner til at udvikle en matematisk model for slidgigt i knæ, så det bliver muligt at computersimulere forskellige behandlingsmetoder og dermed tilbyde optimerede og personaliserede behandlinger.