NASA er klar til at røre Solen efter 60 års forberedelse
Kilde:
02 juni 2017

NASA vil sende en ubemandet rumsonde mod Solen og dermed komme tættere på den kraftfulde stjerne, end noget menneskeskabt nogensinde har været før.

Det skriver rumagenturet, der planlægger at sende sonden af sted i sommeren 2018.

Rumsonden er navngivet 'Parker Solar Probe' til ære for astrofysiker Eugene Parker, der i 1958 udviklede teorien om de såkaldte solvinde, og et af missionens mål er da netop også at undersøge, hvordan solvinde opstår og udvikler sig.

LÆS OGSÅ: Ny NASA-mission: Rumfartøj skal helt tæt på Solen

Når solvinde bliver til solstorme, der slynger magnetiseret plasma ud i solsystemet, kan det ligefrem mærkes på Jorden, hvis udbrudet vender i vores retning. Strålingen fra Solen ville være dødbringende, hvis ikke Jorden var beskyttet af et magnetskjold, men når de kraftfulde solstorme rammer, kan vi alligevel mærke det i elnettet, elektriske installationer og satelitter.

Den slags indgribende rumvejr skal missionen til Solen forberede os på, så vi i fremtiden bedre kan forudse og forebygge skader.