WAUW! NASA afslører deres nye Mars-køretøj
NASA nyt køretøj rover Mars 2020

Her er det nye Mars-køretøj til missionen Mars 2020, som snart er på vej mod den røde planet. (Illustration: NASA)

06 januar 2020

Det nyeste rumfartøj er (næsten) landet. I hvert fald i medierne..

Som en del af NASA’s rumfartsprogram om at undersøge planeten Mars og lede efter liv der, har NASA afsløret deres nye '2020 Mars Rover', som er det fartøj, der skal sendes op i juli 2020. Det skriver Science Alert.

LÆS OGSÅ: Den store drøm om Mars

2020 Mars Roveren er spækket med gadgets.

»Den er designet til at lede efter liv, så den har en masse forskellige instrumenter, som vil hjælpe os til at forstå de geologiske og kemiske sammensætninger på Mars’ overflade,« siger stedfortrædende leder af missionen, Matt Wallace.

Noget af det udstyr, som er ombord, er 23 kameraer, 2 ’ører’, som skal lytte til Mars’ vinde, og lasere, som skal bruges til kemiske analyser.

Roveren har arme med bor, så den kan åbne sten, på steder hvor, forskerne tror, der er mulighed for liv.

»Det, vi leder efter, er det gamle mikrobielle liv – fra milliarder af år siden på Mars, da planeten var meget mere jordlignende,« siger Wallace.

Dengang havde den røde planet varmt overfladevand, en tykkere atmosfære og en magnetisk kraft omkring sig, forklarer han.